Guvernul a scazutinvestitiile publice, dar consumul populatiei a crescut, existand riscul iestii Romaniei din tinta de deficit bugetar de 3% - acuza Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), principala organizatie de patroni cu afaceri IMM.

Ovidiu NicolescuFoto: AGERPRES

”Se mentine dinamica paguboasa: incurajarea consumului prezent, in detrimentul investitiilor si deci a consumului viitor. Mentinerea evolutiilor actuale in ceea ce priveste cheltuielile si veniturile bugetare, nu este sustenabila afectand major dezvoltarea viitoare a Romaniei, condamnand-o sa ramana codasa in Uniunea Europeana” - a declarat, intr-o conferinta, prof. univ. Ovidiu Nicolescu, presedintele de onoare al CNIPMMR.

Potrivit acestuia, concluziile analizei Executiei bugetului general consolidat in primele 7 luni din 2017 arata ca:

  • In timp ce in primele 7 luni din 2017, comparativ cu perioada similara din 2016, unele venituri bugetare scad, cheltuielile bugetare cresc;
  • Cheltuielile bugetare, in special cele de personal, dar si cele privind asistenta sociala au crescut si vor continua sa creasca, cu efecte asupra cheltuielilor din lunile si anii ce vin;
  • Creditele de angajament, fie nu se realizeaza, partial din cauza cresterii costurilor, si atunci bugetul va fi afectat, fie se realizeaza si atunci vor apasa greu pe bugetele viitoare;
  • Absorbtia fondurilor europene este extrem de redusa, ridicand semne importante de antrebare privind incadrarea in deficitul bugetar de 3%;
  • Cheltuielile cu investitiile au scazut continuu, aproape injumatatindu-se comparativ cu perioada similara din 2009-2013, ceea ce va afecta crearea de noi locurilor de munca si incasarile la buget.

El a mai remarcat ca in primele 7 luni din 2017, comparativ cu perioada similara din 2016, unele venituri bugetare esentiale scad semnificativ:

  • Impozit pe profit scade cu 4,4%;
  • Incasarile din TVA scad cu 4,6%;
  • Incasarile din accize scad cu 5,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent;
  • Sume primite de la UE in contul platilor efectuate si prefinantare: scad (-76,6%);
  • Sume incasate in contul unic (bugetul de stat) scad cu 191,1%;
  • Alte sume primite de la UE pentru programele operationale finantate in cadrul obiectivului de convergenta scad cu 291,6%.

In schimb, unele cheltuieli bugetare ¬se amplifica substantial¬:

  • Cheltuieli de personal cresc cu 20,3%;
  • Cheltuieli curente cresc cu 13,4%;
  • Cheltuieli asistenta sociala cresc cu 10,7%;
  • Alte cheltuieli cresc cu 35,0%.

In context, CNIPMMR solicita Guvernului sa ia urgent masuri necesare pentru:

  • Cresterea investitiilor publice in vederea sustinerii relansarii economice, precum si lansarea unor proiecte ample de investitii, care sa rezolve problema infrastructurii insuficiente sau de calitate scazuta, ce reprezinta unul dintre factorii cei mai problematici pentru dezvoltarea unei afaceri in Romania, constituind o bariera in calea schimburilor comerciale si a dezvoltarii economice, Romania fiind in continuare pe ultimul loc intre tarile cu caracteristici similare din regiune in ceea ce priveste calitatea perceputa a infrastructurii de transport si comunicatii (Raportul de tara privind Romania al Comisiei pentru 2016);
  • Punerea in aplicare a recomandarilor Fondului Monetar International (FMI) care in Raportul din 25 mai 2017, a solicitat cresterea investitiilor publice:"In contextul unei posibile inrautatiri a situatiei fiscale, Comitetul director al FMI a recomandat autoritatilor romane sa evite politicile expansioniste, de exemplu majorarile excesive de salarii si pensii.  De asemenea, Comitetul director al FMI a subliniat necesitatea ¬reorientarii politicilor dinspre stimularea consumului spre sprijinirea investitiilor, pentru a proteja rezervele si a creste in mod sustenabil standardele de viata";
  • Deblocarea fondurilor europene, pentru a se asigura baza necesara cresterii veniturilor bugetare care sa sustina cresterile salariale si celelalte cheltuieli publice;
  • Punerea in aplicare a dispozitiilor art. 26 alin. (1) din Legea nr.346/2004  privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, modificat prin Legea nr. 62/2014: Anual, prin legea bugetului de stat se aloca fonduri in valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene si fonduri externe nerambursabile pentru finantarea programelor de dezvoltare si a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national si local, prevazute in Strategia guvernamentala pentru sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
  • Punerea in aplicare a dispozitiilor art. 24 alin. (14) lit. d1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, modificat prin Legea nr. 62/2014: facilitarea accesului intreprinderilor mici si mijlocii la fonduri externe nerambursabile, pentru ca acestea sa furnizeze doar o singura data datele necesare, precum si valorificarea bunelor practici din Uniunea Europeana, prin proiectarea si implementarea, din fonduri externe nerambursabile, a unor programe destinate intreprinderilor mici si mijlocii de tipul:

- fond de microfinantare a intreprinderilor mici si mijlocii axat pe dezvoltarea spiritului antreprenorial, inovare de varf si introducerea noilor tehnologii;

- programe de cercetare, dezvoltare si consultanta privind managementul, marketingul, networkingul, investitiile in intreprinderi mici si mijlocii, in vederea furnizarii de solutii pragmatice pentru cresterea functionalitatii si performantelor firmelor pe piata interna si internationala;

- fond pentru cofinantarea realizarii de produse ecologice;

- fond pentru minigranturi pentru microintreprinderi;

- program pentru organizarea, in fiecare regiune a tarii, a unor clustere inovative, focalizate pe produse pentru export, finantate din fonduri europene, care sa valorifice potentialul si conditiile specifice fiecarei zone;

- fond ᅡcapital de riscᅡ, in vederea finantarii infiintarii de start-up-uri inovative;

  • Cresterea volumului achizitiilor publice, facilitarea accesului IMM-urilor la contractele de achizitie produse, servicii si lucrari si respectarea termenului legal de plata de 30 de zile prevazut de dispozitiile Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante si ale Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale.