1 € 4,5883 1 USD 3,9066vineri 18 aug 2017
Versiune
Mobile
Dosare Juridice - Fiscalitate​

Moment de cotitura in fiscalitate: Romania impune noi reguli de impozitare mai stricta pentru companii

de Ana Petrescu, Andreea Geacu Joi, 22 iunie 2017, 10:55
- a A+
Imagine
Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, pe 7 iunie, la Paris. Astfel, tara noastra si-a exprimat intentia de a modifica cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de-a lungul timpului cu alte state. 


Principalul scop al acestei Conventii este amendarea tratatelor fiscale astfel incat sa nu mai apare situatii de dubla neimpozitare pe care contribuabilii sa le foloseasca in scopul evitarii taxelor in fiecare dintre statele implicate.
Conventia Multilaterala (Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion Profit Shifting - BEPS) va duce la implementarea rapida a modificarilor pentru 1.100 de tratate fiscale la nivel global.
 
Planul BEPS (Erodarea bazei de impozitare si transferul profiturilor) a fost initiat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE). Tot la inceputul lunii iunie Romania a aderat la BEPS ca stat membru asociat. Totusi, inca din 2015, desi nu era membru OCDE, Romania a participat activ la lucrarile grupului pentru planul BEPS.

Care va fi impactul conventiei multilaterale in Romania?

Conventiile de evitare a dublei impuneri vor fi modificate in scurt timp. Astfel, in preambulul tuturor acestor tratate urmeaza sa fie introdusa intentia Romaniei de a dezvolta relatiile economice cu celelalte tari, precum si de a coopera in materie fiscala.

Totodata va fi introdusa si o prevedere similara cu prevederea anti-abuz deja existenta in legislatia noastra. Efectul normei anti-abuz va fi ca nu se va mai aplica tratamentul fiscal mai favorabil prevazut, de regula, de un tratat, daca se constata ca scopul principal sau unul din scopurile principale ale unei tranzactii este sa profite de beneficiile fiscale respective. 

In concluzie, substanta oricarei tranzactii devine esentiala pentru a mai putea aplica prevederile oricarui tratat de evitare a dublei impuneri. 

Astfel, ar urma sa fie eliminate situatiile de dubla neimpozitare a veniturilor care puteau aparea in practica din cauza unor scapari in legislatia nationala a unei tari si de folosire a tratatelor de evitare a dublei impuneri. 

Principalele modificari aduse tratatelor de evitare a dublei impuneri vizeaza:
  • Calificarea unitara a tranzactiilor si entitatilor (hibride) care pana acum beneficiau de tratamente fiscale diferite in cele doua state semnatare, conducand astfel la o dubla neimpozitare a veniturilor;
  • Noi reguli de creare a sediilor permanente si drept urmare, obligatii de impozitare in cazul distribuitorilor comisionari, detinatorilor de depozite pentru livrarea marfurilor (de exemplu, entitati care activeaza in domeniul comertului electronic), etc. 
  • Imbunatatirea procedurii amiabile intre Romania si celelalte state cu care sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, pentru a se putea rezolva eventualele situatii de dubla impozitare ce ar decurge ca urmare a prevederilor mai stricte introduse prin Conventia Multilaterala.  
Merita precizat ca Romania este una dintre putinele tari UE care au optat deja sa adopte unele dintre noile reguli. De exemplu, Romania se afla printre cele opt state membre care au decis sa aplice modificarile propuse pentru structurile de distribuitori comisionari. Decizia arata un interes sporit al autoritatilor romane de a impozita profiturile companiilor straine generate de vanzari pe teritoriul sau.

Trebuie spus ca la nivelul OCDE a fost creat un model al Conventiei Multilaterale, insa fiecare tara, inclusiv Romania, are dreptul sa isi exprime anumite rezerve cu privire la aplicabilitatea unora dintre articole.
 
Din acest motiv, in general, un tratat de evitare a dublei impuneri va fi modificat prin intermediul instrumentului doar daca ambele parti semnatare au notificat aceleasi optiuni de implementare sau nu au notificat rezerve specifice pentru anumite articole. Ministerul de Finante a transmis deja o lista a acestor potentiale rezerve pe care intentioneaza sa le adopte, precum si cu optiunile de modificare la care Romania va adera.
 
Cand va incepe implementarea masurilor 
  
In ceea ce priveste intrarea in vigoare a acestui instrument, mecanismul este unul complex care presupune o ratificare initiala de catre oricare cinci state care au aderat la el. Totusi, el va produce efecte intr-o anumita tara doar dupa ce este ratificat atat in conformitate cu sistemul legislativ national, cat si de statul partener, simultan sau anterior.

Prin urmare, pentru aplicarea tratatelor, trebuie sa fie analizat atat momentul ratificarii de catre fiecare dintre cele doua state semnatare, cat si optiunile / rezervele exprimate de acestea. In acest sens, OECD va pune la punct un mecanism care sa usureze procesul, insa pana atunci, cei care vor sa fie pregatiti pentru schimbarile care vor urma isi pot face aceasta analiza individual, pentru fiecare tratat in parte.

"Semnarea Conventiei Multilaterale marcheaza un moment de cotitura important in istoria legislatiei fiscale internationale", a declarat secretarul-general al OCDE, Angel Gurria. Asadar, contribuabilii romani trebuie sa fie pregatiti pentru noile reguli de impozitare, dar si sa urmareasca mai strict modalitatea de impozitare a profiturilor companiilor, in functie de locul in care isi desfasoare activitatile economice.

Un articol semnat de Ana Petrescu, Senior Manager Taxe Deloitte Romania si Andreea Geacu, Manager Taxe Deloitte Romania
7957 de afisari


N-ar fi rau RO sa aplice legislația existenta
Radu_B [utilizator], Joi, 22 iunie 2017, 11:25
+6/6
Sunt cetățean roman din 2012 plecat din țara, locuiesc in Olanda din 2013, și deși mi-am menținut domiciliu in RO plătesc taxe și impozite in Olanda ca rezident (inclusiv fiscal). ANAF îmi emite decizie de impunere pe niște venituri de pe piața de capital, deși le spun ca le-am declarat in Olanda și duc certificat de rezidenta fiscală (care spune ca sunt rezident impozitat pt veniturile GLOBALE), ANAF REFUZA sa-mi accepte hârtiile, ca cică "de unde știu ei ca le-am declarat". Adică avem Convenție de evitare a dublei impuneri DEGEABA cu Olanda, trebuie sa ne frecăm cu funcționarul pe fiecare tranzactie. Oricum, Olanda nu evite certificate / declarații per tranzactie, așa ca îmi rămâne doar sa dau in judecată ANAF-ul, nu ?!

Poate sa semneze România mega convenții, câta vreme ANAF e la nivel 1970 atunci economia neagră va fi unde este, colectarea veniturilor unde este, evaziunea fiscală făcută de mega-rechini unde este, las ca m-au găsit pe mine sa ne judecam pe câteva sute de lei...
Te inteleg perfect
Porcurorul General [utilizator], Joi, 22 iunie 2017, 13:56
+4/4
Desi logic este sa ai doar un singur domiciliu permanent (tu esti la limita legii pastrandu-ti domiciliul in Romania insa avand probabil domiciliul in Olanda) - nu e traba ANAF sa judece acest lucru.

Tocmai de aceea dupa 13 ani de cand sunt plecat din Romania abia anul acesta am renuntat la buletin si la pasaportul clasic cerand pasaport pentru cetatean roman cu domiciliul in strainatate. Tocmai ca sa nu ma trezesc cu cereri de la ANAF pentru impozitarea veniturilor avand in vedere ca nu am avut, nu am si nici nu voi avea venituri in Romania iar de platit impozite le platesc in tara unde stau. In plus mi se parea culmea sa platesc in Romania asigurare de sanatate din moment ce niciodata nu am apelat la vreun serviciu medical in Romania, cu exceptia dentistului privat la care plateam oricum din buzunar intreaga suma.

Culmea, pe cei care muncesc ii gasesc insa companiilor sau oamenilor de afaceri cu restante de milioane, la ei se gasesc intotdeauna scuze, stergeri, gratieri, prelungiri, etc.
inca 4 comentarii comenteaza