Ieri, Petre Daea, ministrul Agriculturii si alti colegi de idei au declarant: “Oaia este o statuie vie / Langa oaie gasesti o frunza, langa frunza nu poti sa gasesti o oaie”.Formulari nefericite, a zis Haute Culture, Daea "a facut-o de oaie",vorba aia. Ne-am hotarat sa elucidam dosarul istoriei Miorita. Iata o istorie culturala a simbolului "oii" in mentalitatea lumii noastre. Exemple romanesti, irlandeze, galeze, dar si un film premiat la Cannes.

MioritaFoto: Colaj foto

1. FALSUL A LA ALECSANDRI. Pe Miorița o stim de peste 150 de ani.

Prima publicare a baladei de către Alecsandri in “Poezii poporale” 1852, a plasat-o in zona nationala. Interpretarea comuna: lasitate, conspiratie, moarte/viata, fatalism. Alecsandri a modificat textul Mioritei. Si a dat sentinta: “Romanul s-a nascut poet!”. Fals, nu doar poet e romanul. E si misto, si prost, si technician, si medic, si invatator.

2. Miorita era o “Colinda a păcurarilor.”

Si Alecsandri a spus: „Poporul român are o mare aplecare și crede în fatalitate, în soartă“, „Moartea este o mîndră crăiasă care domnește peste omenirea întreagă și totodată ea este mireasa lumii“. Iar, fals. Crede si in Nastere, si in Moarte. Mai exact. Dar totul corespundea ideii romantice: da, suntem sensibili si trebuie gasita, cu orice pret o eticheta. Nu cumva am pierdut razboaiele in istorie? Ba da, dar nu ne putem declara infranti. Fatalitatea suna bine.

3. Miorita are cu mult mai multe variante decat una.

Varietatea este data de circulatia sub forma orala. Sunt colinde transilvănene, dar si balade in Muntenia și Moldova. Cartea reper este Fochi-Miorița, 1964, nu Alecsandri, Poesii.

4. Practic, clișeele lui Alecsandri s-au perpetuat pana astazi.

5. Ce avem? Un episod de transhumanță.

Ciobani din zone diferite complotează împotriva păstorului cu turma mai mare, îl pîndesc și îl omoară. Densusianu, Michelet vorbesc de o „prea ușoară resemnare“, iar „din nefericire, aceasta este o trăsătură națională“. Scoala si manualele nu încurajează creativitatea si nu se deschide catre reala interpretare si alternative.

6. Oaia Miorița este o fictiune. Este un simbol cultural.

Prezent in toate culturile care au plimbat oi in geneza lor. Oaia=creatie, nastere. Legat de miel, de crestinism.

O poveste galica vorbeste despre un rau care desparte doua turme de oi. Unele albe, unele negre. Cand o oaie neagra traverseaza raul, devine alba. Si invers. Este simbolul, nu, al lumilor: vie si moarta. Oaia alba devenita neagra este sufletul urcat la cer, cea neagra este refacerea vietii pe pamant. Oaia=creatie, echilibru al vietii. Cezar in "De bello gallico" spunea simplu ca e nevoie de o viata de om ca zeii sa accepte sa restituie, sa dea o alta viata.

Da, in irlanda exista o poveste despre oaia criminala,cu tepi. Ea ataca dusmanii. (interpretarile sunt preluate din Chevalier, Gheerbrant, Dictionar de simboluri).

7. In fapt, Miorita face un lucru simplu. Ea da UNA dintre solutii ciobanului. Ea il obisnuieste pe cioban cu ideea naturala, a mortii, moartea ca regenerare. Ciobanul, atentie, om!, trage cu urechea la una din alternative. El are libertatea de a alege. Oaia Miorita este simbolul nasterii, a unei lumi mai bune.

8. In sfarsit 2017. Miorita ia premiu la Cannes. Rams: Despre oameni si oi. Suntem spoileri ca sa intelegeti bine. Fratii islandezi Gummi si Kiddi. Pastoresc aceeasi turma de oi. Rasa pura. Impart stirpea de berbeci si oi, dar nu-si vorbesc de zeci de ani. Oaia desparte fratii. Dar tot oaia ii ucide. Cum? Turma e afectata de boala, o boala de sistem nervos la oi. Inspectorii vin sa eutanasieze oile bolanave. Un frate isi apara turma cu pusca de vanatoare, altul cu strategia. Desi nu-si mai vorbeau, ambii vor sa duca oile in sus pe munte, la zapada, sa le salveze de moartea iminenta pe care o atestau pe hartie autoritatile. Acolo vine avalansa care matura si fratii si oile. Stirpea omului si a oii e ingropata de natura. Om si oaie nu pot trai unul fara cealalta. Si viceversa.

DECI 9. Noi cream oaia. Cu mintea noastra. Ii dam simbolistica pe care o vrem. Noi am ales resemnarea, Miorita nu vorbeste doar de resemnare, ci de RE-generare a vietii, creatie.

Cine iese prost tot avand prejudecati, Omul sau oaia?