​Cheltuielile raportate de publicitate online, in Romania, s-au ridicat in primul semestru din 2016 la 80,7 milioane lei (17,9 milioane euro, calculat la cursul mediu anual), potrivit celui mai nou Romanian Online Advertising Study - ROADS, prezentat luni. Suma este cu mult mai mare decat cea raportata in precedentele semestre. De ce?

La aceasta editie, aparuta cu o intarziere de cateva luni, raportul ia in calcul datele furnizate, in premiera, de mai multe agentii care aloca sume mari reclamei pe Google sau Facebook. De notat ca aceste retele atrag bugete si direct de la clienti, bugete care nu sunt luate in calcul, asa cum nu sunt nici cele rulate de agentii care nu iau parte la studiu.

  • Si in editiile anterioare au fost luate in considerare cheltuieli catre Google si Facebook, dar intr-o mai mica masura decat acum, cand in studiu au intrat agentii precum Zenith sau cele din reteaua GroupM (Mindshare, Mediacom, MEC).

Potrivit studiului, cresterea cheltuielilor raportate de publicitate comparativ cu ultimul semestru din 2015 a fost de 63%, iar fata ce cea din ianuarie-iunie 2015 - de 76%. Pe de alta parte, cresterea calculata in functie de grupul de referinta (like-for-like, raportari ce nu iau in calcul extinderea numarului de participanti la studiu si schimbarile de raportare) este de doar 1% comparativ cu S2 din 2015 si de 33% fata de S1 2015.

Studiul ROADS, elaborat de PwC Romania pentru IAB Romania, organizatia industriei locale de publicitate online, raporteaza majoritatea covarsitoare a cheltuielilor de publicitate prin site-urile romanesti (circa 400, inclusiv cele mai importante site-uri locale), dar numai o parte din cheltuielile prin motoare de cautare precum Google sau prin retele sociale (Facebook, YouTube etc.) sau prin alte platforme internationale.

Din totalul de 80,7 milioane de lei raportat de studiu, 21,5 milioane reprezinta formatele de tip embedded pe site-uri romanesti, ce reprezinta tipul de publicitate ce conduce detasat in cazul publisherilor online locali. In acelasi timp, 22 de milioane sunt raportate ca fiind cheltuie prin motoare de cautare (Google, Bing etc. - search, display + video) si prin social media (Facebook, LinkedIn etc., fara formate premium si fara administrarea de continut/pagini). In plus, reclamele de tip display prin site-urile/retelele publisherilor internationali, dar si cele pe mobil sunt raportate separat.

Principalele 7 tipuri de publicitate online, reprezentand 86% din totalul raportat de 80,7 milioane de lei in S1 2016:

  • Embedded formats - 21,58 milioane lei
  • Interuptive Formats - 7,67 milioane lei
  • Content Sponsorships - 5,99 milioane lei
  • Mobile Ads (display, search, app) - 5,59 milioane lei
  • Social Media Ads (Facebook, LinkedIn etc, exluzand formate premium si administrarea de continut) - 12,67 milioane lei
  • Search Engine Ads (Google, Bing etc - search, display, video) - 9,4 milioane lei
  • Display Advertising - foreign publishers/networks  - Yahoo, MSN, real time bidding (platforme automatizate de achizitii pe baza unor licitatii in timp real) etc - 6,39 milioane lei

Principalele categorii de clienti, in functie de bugetele cheltuite:

  • Telecom - lider detasat
  • Cosmetics&toiletries
  • Finance
  • Retail Online
  • Auto

Aceasta editie a ROADS include si o evaluare a cheltuielilor prin platforme automatizate (programmatic), acestea reprezentand 21% din totalul cheltuielilor raportate (19% - programmatic display, 2% - programmatic video).