Planul de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD), care propune o serie de masuri pentru perioada 2016-2030 menite sa contribuie la descongestionarea traficului si reducerea poluarii in regiunea Bucuresti-Ilfov, va fi supus, luni, votului Consiliului General al Capitalei, scrie Agerpres.

Sunt propuse 55 de proiecte, cu un buget total de 6,8 miliarde de euro, dintre care 3,5 miliarde de euro reprezinta investitii pentru proiectele Metrorex, iar 3,3 miliarde de euro ar urma sa fie investitiile autoritatilor locale.

In mod concret, PMUD propune infiintarea unei extensii de 1,3 km a liniei de tramvai prin Piata Unirii, care va face posibila conexiunea liniei de tramvai din zona de sud-vest cu cea de nord-est a orasului (buget estimativ 12,4 milioane euro); imbunatatirea infrastructurii de tramvai (216 milioane euro), a traseelor de tramvai (15 milioane euro), achizitionarea de material rulant tramvaie (635 milioane euro, dintre care jumatate in perioada 2016-2023, iar cealalta jumatate in 2024-2030); reabilitarea depourilor (134 milioane euro) si a statiilor de tramvai (100 milioane euro).

Printre proiectele vizate de PMUD se mai numara: benzile de circulatie cu prioritate pentru transportul public (45 milioane euro), modernizarea retelei de troleibuze (107 milioane euro), reabilitarea statiilor de autobuz (22,8 milioane euro), a garajelor si autobazelor RATB (256 milioane euro), reorganizarea traseelor de autobuz (prin crearea de rute principale care traverseaza orasul si ajustarea distantei dintre statii la o medie de 500-600 metri); crearea de parcari de tip park&ride la intrarile de pe autostrazile A1, A2, A3, statia feroviara Progresul, Aeroportul Henri Coanda, extensia M2 (24 milioane euro).

PMUD incurajeaza transportul rapid de suprafata prin cumpararea de tramvaie noi, moderne, late, cu podea joasa (286 milioane euro) si a autobuzelor articulate, de mare capacitate (23 milioane euro), precum si realizarea coridoarelor de transport rapid cu autobuzul pe rutele Buftea-Straulesti si Magurele-Gara de Nord.

In ce priveste transportul subteran, sunt vizate: constructia si punerea in functiune a liniei M6, inclusiv material rulant (1,055 miliarde euro), a liniei M5 (970 milioane euro), a fazei a doua a liniei M4 (Gara de Nord - Progresul) inclusiv material rulant (950 milioane euro), extinderea M2 incepand din statia Pipera, inclusiv material rulant (200 milioane euro), extinderea M3 din statia Pacii, inclusiv material rulant (300 milioane euro).

PMUD propune totodata realizarea unei retele de 250 de kilometri de piste de biciclete, avand o lungime de aproximativ 60 km (50 milioane euro); infiintarea retelei de agrement pentru biciclete (cu acces spre lacurile Chitila, Cernica, Mogosoaia, Padurea Baneasa); introducerea unui sistem de inchiriere a bicicletelor, crearea unor noi zone cu prioritate pentru pietoni in centrul orasului, dar si imbunatatirea conditiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusa.

Planul vizeaza de asemenea identificarea de solutii pentru zonele cu numar mare de accidente, modernizari de drumuri urbane si judetene (179 milioane euro), implementarea unei politici unitare si durabile privind parcarea rezidentiala, introducerea unui sistem integrat de e-ticketing pentru toate modurile de transport public din Bucuresti-Ilfov (25 milioane euro).

PMUD subliniaza rolul Autoritatii de Transport Metropolitan Bucuresti si sustine reorganizarea RATB in companie comerciala detinuta de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, recomandand totodata constituirea societatii comerciale de productie a tramvaielor si utilizarea modelului de reforma realizat la Cluj. PMUD mai propune realizarea unui contract de servicii publice cu operatorii de transport public interni (Metrorex, RATB, Buftea si Voluntari) si cu operatorii privati, dar si infiintarea unui centru de instruire si dezvoltare, pentru a pregati periodic cei peste 20.000 de angajati din domeniul transportului public si pe cei din domeniul planificarii si mobilitatii urbane, dar si pentru a realiza campanii de constientizare.

Expunerea de motive este semnata de primarul general, Gabriela Firea. In raportul de specialitate se arata ca PMUD a fost elaborat in decurs de circa 1,5 ani, in pregatirea sa fiind implicati principalii factori de dezvoltare si decizie locali, ONG-uri din domeniu. PMUD a fost finalizat in decembrie 2015, fiind prezentat 'in cadrul unei serii de dezbateri publice, promovat pe site-urile Municipiului Bucuresti si CJ Ilfov, prilej cu care s-au inclus comentarii si observatii ale cetatenilor si ale unor institutii/ONG-uri, conducand la o forma finala a planului'. De asemenea, a fost mediatizat in anul 2016 'prin ample campanii in mass-media si in retelele operatorilor de transport public din Bucuresti si judetul Ilfov'.

Conform aceleiasi surse, PMUD a fost supus Evaluarii Strategice a impactului asupra mediului, in aceasta etapa fiind organizata si o dezbatere publica, iar observatiile si comentariile exprimate cu aceasta ocazie au dus la modificarea raportului si obtinerea Avizului de mediu.

In raportul final privind PMUD se recomanda actualizarea periodica a Planului de Mobilitate si a modelului de transport aferent, cel putin odata de la cinci ani sau mai des, in functie de evolutiile viitoare in zona polului de crestere Bucuresti-Ilfov. Se mentioneaza ca elaborarea planurilor de mobilitate urbana durabila este necesara in vederea finantarii proiectelor de transport urban, in cadrul Programului Operational Regional 2014-2020 si al Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020.