Una dintre cele mai importante implicatii fiscale ale BREXIT-ului poate fi reprezentata de impactul asupra impozitului pe veniturile obtinute de rezidentii britanici din Romania. In absenta unor date certe cu privire la arhitectura viitorului acord dintre Regatul Unit si UE, o analiza simplista indica faptul ca nivelul impovarator al taxelor si impozitelor post-BREXIT i-ar putea tine pe investitorii britanici foarte departe de Romania.

Alexandru ManucuFoto: Tuca Zbarcea & Asociatii Tax

Votul cetatenilor din Regatul Unit a provocat o serie de reactii care mai de care mai surprinzatoare, atat in randul celor de la care se astepta o atitudine, precum si in randul celor deveniti experti in domeniu mai repede decat au fost rasturnate sondajele premergatoare votului. Poate cea mai neasteptata dintre reactii a fost chiar lipsa de bucurie autentica din tabara "invingatorilor".

Care sunt motivele? Ce urmeaza sa se intample? Sunt intrebari la care si cei mai avizati dintre noi nu pot decat sa incerce a oferi posibile dezlegari. Cel mai probabil, singurul raspuns concludent va fi acordat de trecerea timpului. Pana atunci, propun un exercitiu de imaginatie prin care sa ne facem o idee cum ar fi influentate relatiile comerciale dintre Romania si Regatul Unit din perspectiva fiscala, daca peste noapte britanicii nu ar mai beneficia de calitatea de membru al Uniuni Europene.

In lipsa statutului de tara membra UE, platile efectuate intre entitati din Romania pe de-o parte si Anglia, Scotia, Tara Galilor si Irlanda de Nord pe de alta parte, ar fi supuse prevederilor legislatiei din tara sursa destinate schimburilor intre nerezidenti, fara a fi urmate regulile specifice tranzactiilor dintre comunitari. Desigur, ramane posibilitatea aplicarii prevederilor favorabile din Conventia de Evitare a Dublei Impuneri, insa acestea au fost agreate acum mai bine de 40 de ani.

Pentru exemplificare, va prezint cum se stabileste in prezent impozitul pe veniturile reprezentand dividende, dobanzi si redevente, obtinute de rezidenti britanici din Romania si cum s-ar impozita aceleasi venituri daca nu ar fi incheiate alte acorduri similare in urma BREXIT-ului.

Conform regulii generale, din cuantumul veniturilor care fac obiectul acestui tip de impozit se retine 16% de catre platitor (asadar compania romaneasca), suma ce trebuie declarata si virata la bugetul de stat pana la 25 ale lunii urmatoare celei in care se realizeaza plata. Sumele astfel retinute si achitate sting obligatia fiscala pe care nerezidentul o are in Romania in conexiune cu veniturile obtinute.

Insa sarcina fiscala poate fi diminuata urmand tratamentul destinat platilor efectuate din Romania catre entitati rezidente in state membre UE. Astfel, veniturile reprezentand dobanzi sau redevente primite de entitati din alte state membre de la companii romanesti in care detin participatii cel putin egale cu 25% din capitalul social pentru o perioada de minim 2 ani, sunt exceptate de la orice impozite aplicate in Romania.

Pentru dividende, scutirea de la impozitare in Romania se obtine chiar mai usor. Este suficient ca entitatea beneficiara sa detina pentru o perioada mai mare de 1 an cel putin 10% din capitalul social al entitatii romanesti care plateste dividendele. Desigur, primordial este ca platile sa fie efectuate intre state membre UE.

Alternativ, daca BREXIT-ul s-ar traduce prin renuntarea completa la aceste acorduri, entitatile romanesti care efectueaza platile de dividende, dobanzi sau redevente catre Regatul Unit, s-ar orienta catre prevederile Conventiei de Evitare a Dublei Impuneri.

In acest caz, cota de impozitare la sursa pentru platile de dobanda ar putea fi de redusa de la 16%, standardul aplicabil in Romania, la 10%. Conform Conventiei sus-mentionate, dividendele si redeventele ar putea fi supuse aceluiasi tratament (i.e. 10%), numai daca sunt indeplinite o serie de conditii restrictive. In caz contrar, tratamentul favorabil s-ar traduce intr-o cota redusa de 15%, spre deosebire de cota de 16% aplicabila in Romania platilor de redevente.

Insa caracterul invechit al Conventiei de Evitare a Dublei Impuneri este cel mai bine reflectat de cota favorabila alocata dividendelor, care si in cel mai bun caz (si anume 10%), este dublul celei prevazute in Codul Fiscal (si anume 5%).

La un calcul simplist, o companie rezidenta in Regatul Unit, care a dezvoltat activitati pe piata locala de mai bine de 2 ani prin intermediul unei subsidiare, s-ar putea gasi in situatia neplacuta in care "lasa" in Romania 5% din cuantumul dividendelor, 10% din cuantumul dobanzilor cuvenite si cel putin 10% din redevente. Este lesne de inteles cum in astfel de conditii, prin trecerea de la scutire la impozitare, BREXIT-ul se poate traduce in "exit".

Desigur, datele statistice nu plaseaza Regatul Unit in topul investitorilor straini in Romania, insa o posibila inasprire a conditiilor de impozitare, ce poate fi cauzata de BREXIT, cu siguranta nu va incuraja o schimbare pozitiva in aceasta privinta.

Alexandru MANUCU, Tax Senior Consultant al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax