Episcopi si preoti se vor reuni in acest week-end pe insula greceasca Creta pentru un Mare Sinod ortodox, inedit de o mie de ani, dar umbrit de absenta mai multor biserici, printre care si puternica Rusie, scrie AFP.

Patriarhia RomanaFoto: patriarhia.ro

"Va fi o chemare la unitate": mesajul evanghelic al acestui sfant si mare Sinod ar trebui sa marcheze regasirea concordiei, pe fondul rivalitatilor politice si teritoriale, ale celor 14 Biserici autocefale care formeaza "comuniunea ortodoxa", formata din 250 de milioane de credinciosi.

Cel putin 500 de episcopi si 250 de consilieri, fara a mai numara observatorii, sunt asteptati in perioada 19 - 26 iunie la Academia Ortodoxa din Creta. Data nu a fost aleasa la intamplare: duminica este Pogorarea Sfantului Duh, sau Rusaliile.

Dar deschiderea Sinodului nu va oferi lumii imaginea de unitate: langa presedintele conciliului, patriarhul ecumenic al Constantinopolului, Bartolomeu, nu vor fi prezenti mai multi lideri ortodocsi. Printre ei, patriarhul "intregii Rusii" Kirill, care, demografic, reprezinta jumatate din comunitatea ortodoxa.

Evenimentul este foarte asteptat in conditiile in care niciodata liderii ortodocsi nu s-au mai reunit intr-un mare Sinod de la Schisma din 1054 dintre Roma si Constantinopol. Ultima lor participare la un astfel de eveniment, pentru rezolvarea unor chestiuni doctrinare si de disciplina, dateaza din 787.

Pentru elaborarea textelor, a fost aleasa regula consensului, cu riscul de a favoriza cel mai mic numitor comun.

"Nu sunt decat sase subiecte pe ordinea de zi si cel putin jumatate par destul de minore in ochii lumii", spune istoricul Antoine Arjakovsky. Documentul privind "misiunea Bisericii ortodoxe in lumea contemporana", in ochii sai, "nu este credibil": "Condamna toate razboaiele in conditiile in care Biserica Rusa a admis anexarea Crimeii!"

"Sinodul selfie"

Alte subiecte: ecumenismul, pe care respectatii calugari de pe Muntele Athos (Grecia) il privesc ingrijorati, diaspora si autonomia bisericilor locale. Dar si postul, care nu starneste mare dezbatere, si familia, "tratata prea timid pentru a raspunde la problemele contemporane", crede Carol Saba, consilier al patriarhului Antiohiei.

"Se spune cateodata ca singurul punct real de pe agenda este fotografia de grup", spune specialistul in ortodoxie Jean-Francois Colosimo, care vorbeste despre un "Sinod selfie". "Dar, daca Sinodul are loc, jos palaria pentru Bartolomeu: nu poti cere mult mai mult unei lumi ortodoxe care iese din daramaturi", a adaugat el, facand aluzie la lumea slava post-comunista si la instabilitatea din Orientul Mijlociu.

Dar in ce forma se va organiza? Patriarhatul Antiohiei a fost primul care a cerut amanarea, nemultumit despre disputarea jurisdictiei sale asupra Qatarului de catre patriarhatul Ierusalimului.

Dupa aceea, bisericile din Bulgaria si Georgia au anuntat ca nu participa, criticand absenta mai multor "teme importante". In ceea ce priveste Serbia, aceasta considera Sinodul din Creta drept o simpla reuniune pregatitoare.

Biserica rusa s-a folosit de aceste prilejuri pentru a cere o amanare si pentru a da lovitura de gratie: fara Moscova si Kirill, mai puternic ca niciodata dupa intalnirea istorica cu Papa Francisc in februarie, la Havana, conciliul nu se va putea declara "panortodox".

Dar Bartolomeu nu a dorit sa renunte si chiar si-a anuntat venirea in Creta inca de miercuri. "Asistam la o confruntare cu Moscova. Patriarhatul ecumenic poate conta pe sprijinul bisericilor grecesti (Albania, Grecia, Cipru, Ierusalim si Alexandria)", marturiseste un preot ortodox.

------------------

De notat ca la sfarsitul lunii mai peste 300 de monahi si monahii de la manastirile din judetul Neamt i-au trimis mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Teofan, o scrisoare deschisa in care isi exprima 'ingrijorarea' fata de viitorul sinod, din luna iunie, din insula Creta, tot potrivit Agerpres.

Semnatarii scrisorii sustin ca temerile lor pornesc de la faptul ca sinodul primeste titulatura de 'Mare si Sfant' si totodata, prin punctele propuse, se altereaza 'dogma celei una sfanta soborniceasca si apostoleasca Biserica, asa cum s-a hotarat la Sfantul Sinod al II-lea, recunoscand celelalte erezii ca biserici'.

Altfel spus, monahii sustin ca viitorul sinod ar urma sa schimbe autoritatea suprema in Ortodoxie, care este poporul.

'Un alt punct nevralgic este articolul 22 din proiectul document in care marele sinod isi aloca dreptul de a fi ultimul judecator competent in materie de credinta, uitand faptul istoric ca intotdeauna pliroma bisericii care constituie constiinta dogmatica veghetoare a Bisericii este ultimul factor decizional. Neliniste ne aduce si textul referitor la casatoria mixta intre ortodocsi si eterodocsi care sunt absolut neacceptabile de Biserica Ortodoxa', se arata in scrisoarea deschisa publicata si pe site-ul Manastirii Paltin Petru-Voda.

Pe de alta parte, monahii Manastiri 'Sf Mihail si Gavriil' de la Petru-Voda au avut o pozitie mai ferma in ceea ce priveste viitorul sinod din Creta.

Acestia au reamintit, prin documentul postat pe site-ul manastirii, ca sinodul pan-ortodox de la Constantinopol, din 1848, care a trebuit sa raspunda papalitatii la niste propuneri facute atunci, afirma foarte clar ca 'la noi, autoritatea suprema este poporul cel drept-credincios, deci degeaba hotaram noi lucruri cu care el nu este de acord; poporul a pastrat credinta neschimbata atatea secole'.

Monahii spun ca sinodul propune, dupa 2.000 de ani de crestinism, o schimbare de paradigma, lasand la o parte Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti.

Astfel, catolicitatea/sobornicitatea/ortodoxia marturisita in Crez spune, neschimbat de la anul 381 pana astazi, ca Biserica tine credinta poporului drept-credincios de pretutindeni.