Cele mai multe acorduri petroliere incheiate intre Romgaz si Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) au fost aprobate in 2004, prin trei hotarari de Guvern: HG 1.597/2004, HG 2.390/2004 si HG 764/2004. In cei 12 ani care s-au scurs de atunci, peste 60 din acorduri petroliere, din cele 132 aprobate in 2004, au expirat. Conform Legii petrolului, aprobata tot in 2004, ar fi fost necesara prelungirea, prin Hotarari de Guvern, a acordurilor pentru perimetrele in care au dovedite rezerve peste estimarile initiale. Acele Hotarari de Guvern nu exista si, astfel, Romgaz a ajuns sa exploateze gaze naturale, pe mai multe perimetre, in baza unor acorduri petroliere expirate. Vezi cum s-a ajuns in aceasta situatie si ce spun partile implicate.

RomgazFoto: AGERPRES

Informatia pe scurt

  • Circa jumatate din acordurile de exploatare petroliere incheiate intre Romgaz si Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) au expirat treptat, din 2004 pana in prezent.
  • In unele perimetre cu acorduri expirate au fost descoperite gaze peste estimarile initiale. Insa, pentru a putea fi exploatate in continuare, era necesara prelungirea acordurilor prin Hotarari de Guvern.
  • Hotararile de Guvern nu au fost emise si, astfel, Romgaz a exploatat gaze, chiar daca acordurile petroliere erau expirate.
  • In prospectul de listare a Romgaz pe bursa se atragea atentia ca Romgaz poate ajunge in situatia de a pierde drepturile de concesiune, in lipsa acestor hotarari de Guvern.
  • Prelungirile trebuiau aprobate de Guvern pana in termenele la care au expirat acordurile. Guvernul nu putea aproba prelungiri retroactiv.
  • Conform legii petrolului, activitatea petroliera in cazul perimetrelor cu acorduri expirate ar fi trebuit sistata, iar zacamintele in cauza ar fi trebuit scoase de catre ANRM la licitatie. Acest lucru nu s-a intamplat.
  • Pentru a da o oarecare forma de legalitate activitatii Romgaz in cazul exploatarilor cu acorduri expirate, Parlamentul a aprobat in toamna anului trecut Legea 228/2015. Aceasta permite Romgaz sa isi continue operatiunile petroliere in baza unor programe avizate de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM). Mai permite aprobarea incheierea unor acorduri in situatiile in care acestea sunt expirate, fara ca organizarea de licitatii, asa cum prevede Legea petrolului. Practic, Parlamentul a permis continuarea activitatii pe niste perimetre, pe care ANRM ar fi trebuit sa le scoata la licitatie, in conditiile expirarii acordurilor.
  •  Insa, in continuare, este nevoie de Hotarari de Guvern in cazul acelor perimetre cu acorduri expirate. Ramane de vazut daca Ministerul Justitiei ar aviza hotarari de guvern care sa prevada incheierea unor acorduri petroliere pentru niste perimetre care nu au fost scoase la licitatie.
  • Reprezentanti ai Romgaz spun ca nu au fost aprobate Hotarari de Guvern din cauza ca s-au tot schimbat ministrii energiei. Ministerul Energiei spune ca Romgaz nu a facut demersurile necesare prelungirii acordurilor.

Situatia este bine cunoscuta la nivelul Romgaz, Guvernului si ANRM. De altfel, a fost atrasa atentia asupra acestui aspect chiar in prospectul de listare pe bursa in 2013 (pag.47 din document- Vezi aici), fiind mentionat faptul ca "in cazul in care se va considera ca prelungirea acestor acorduri petroliere nu a fost aprobata in mod valabil, Societatea (n.red. Romgaz) poate pierde drepturile de concesiune si, in consecinta, dreptul de a exploata anumite perimetre".

In prospect se precizeaza clar ca "in anumite cazuri, termenul initial al acordurilor petroliere, astfel cum a fost stabilit prin incheierile ANRM existente la momentul in care acordurile respective au fost incheiate, a expirat sau va expira in curand".

  • "S-a considerat ca acordurile petroliere au fost prelungite", chiar daca nu exista aprobarea Guvernului

Tot in prospect se arata ca ANRM a emis "incheieri noi" care atesta noi rezerve dovedite in unele perimetre, insa au fost semnate doar cateva acte aditionale, iar Hotarari de Guvern care aproba prelungirea acordurilor nu exista. "Desi in cazul majoritatii acordurilor petroliere incheiate de Societate ANRM a emis incheieri noi prin care se aproba noul nivel estimat al rezervelor dovedite si, implicit, prelungirea acordurilor petroliere, exista doar cateva acte aditionale semnate si nu exista Hotarari de Guvern care aproba prelungirea acordurilor petroliere respective conform prevederilor acordurilor si ale Legii Petrolului".

Mai exact, ANRM a emis noi incheieri care confirmau faptul ca nivelul rezervelor dovedite a crescut. In baza acestor incheieri, "s-a considerat ca acordurile petroliere au fost prelungite". Insa, potrivit prevederilor acordurilor petroliere si ale Legii Petrolului (Legea 238/2004), acordurile petroliere se prelungesc prin acte aditional, care sunt aprobate prin Hotarare de Guvern.

De la momentul listarii pe bursele de la Bucuresti si Londra au trecut aproape trei ani, iar problemele precizate in prospect nu au fost rezolvate. A fost fost o incercare la sfarsitul lui 2014, insa fara succes. In decembrie 2014, ANRM a supus dezbaterii publice trei proiecte de Hotarari de Guvern privind aprobarea unor acte aditionale la acordurile de concesiune privind noua perimetre de exploatare petroliera, aprobate prin HG 1.597/2004, HG 2.390/2004 si HG 764/2004. In cele noua cazuri, acordurile de concesiune au expirat in 2014, insa ar fi fost dovedite rezerve peste estimari, motiv pentru care este necesara prelungirea lor cu inca 15 ani. Sase perimetre, Bozed Vest, Corunca Nord, Cusmed, Enciu, Gaiceana si Sincai, erau aprobate prin HG 1597/2004, Romgaz avand o participatie de 100% din concesiune. Alte doua perimetre, Glavanesti si Tamasesti, sunt aprobate prin Hotararea Guvernului 2390/2004, Romgaz avand tot o participatie de 100%. Al noualea perimetru, Vladeni, a fost aprobat prin HG 764/2004, fiind concesionat de Romgaz impreuna cu firma Amromco Energy L.L.C.

Trebuie precizat ca HG 1.597/2004 prevedea aprobarea acordurilor petroliere pentru 99 de perimetre de dezvoltare si exploatare petroliera, HG 2.390/2004 pentru 22 de perimetre, iar HG 764/2004 pentru 11 perimetre, in acest caz Romgaz fiind impreuna cu Amromco. Pentru multe dintre acestea, aproape 70, acordurile au expirat de-a lungul anilor, iar noua vor expira chiar in 2016. Dintre acestea, cele in care nu au fost dovedite rezerve noi, peste estimarile initiale, necesita prelungiri de acorduri, prin acte aditionale aprobate de Guvern. Nu este clar cate zacaminte de gaze sunt in aceasta situatie. Reprezentanti ai Romgaz spun ca doar vreo 13-14.

Potrivit legislatiei in vigoare, termenul initial de concesiune este pe o perioada de maxim 30 de ani si poate fi prelungit pe o perioada suplimentara de pana la 15 ani.

Potrivit informatiilor HotNews.ro, acordurile ar fi trebuit prelungite prin Hotarari de Guvern pana la momentul expirarii lor. In situatia in care nu au fost prelungite in termenul limita, ANRM ar fi trebuit sa scoata perimetrele, conform legii, la licitatie, lucru pe care nu l-a facut. Prelungirea acordurilor dupa expirarea lor este mult mai dificila, daca nu chiar imposibila. Este greu de crezut ca Ministerul Justitiei si-ar da avizul pe un proiect de Hotarare de Guvern care prevede prelungirea unor acorduri expirate demult, adica retroactiv. Este posibil ca in cele din urma sa se ajunga la scoaterea perimetrelor in cauza la licitatie.

  • O lege din 2015 facuta pentru Romgaz

Oficiali din cadrul ANRM au confirmat pentru HotNews.ro ca nu exista aprobarile Guvernului, insa nu considera ca ar fi incalcata legea in vreun fel. Invoca o Lege aprobata de Parlament in 2015 (Legea 228 intrata in vigoare in octombrie 2015). Si Romgaz se apara cu aceasta lege. Intr-adevar, aceasta lege acorda Romgaz posibilitatea sa functioneze in baza unor programe avizate de ANRM, insa tot are nevoie de acorduri petroliere aprobate de Guvern. In plus, Legea a intrat in vigoare in octombrie 2015, iar multe din acorduri au expirat cu mult timp in urma, ceea ce inseamna ca o perioada Romgaz a exploatat anumite perimetre fara respectarea Legii petrolului.

HotNews.ro a cerut companiei Romgaz explicatii legate de expirarea acordurilor petroliere, iar aceasta a raspuns ca isi "desfasoara activitatea de explorare si exploatare petroliera in conformitate cu prevederile legale si contractuale, avizele si autorizatiile emise de catre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM), respectand prevederile angajamentelor asumate de catre societate in fata statului roman". Romgaz a invocat in raspuns si Legea 228 din 2015, care modifica Legea Petrolului 238/2004.

Ce arata Legea 228/2015? Pe scurt, a fost completata Legea petrolului astfel incat companiile cu acorduri expirate sa desfasoare operatiuni petroliere, in baza programelor avizate de ANRM. Insa, Legea prevede si faptul ca trebuie aprobate Hotarari de Guvern pentru acorduri petroliere. "In cazul acordurilor petroliere incetate prin expirarea duratei, pentru care sunt confirmate resurse geologice/rezerve de petrol in baza programelor operatiunilor petroliere avizate de autoritatea competenta, activitatea titularilor care desfasurau operatiuni petroliere avizate la data intrarii in vigoare a prezentei legi poate continua la obiectivele unde exista in posesie infrastructura necesara extractiei rezervelor de petrol, in baza programelor operatiunilor petroliere avizate de autoritatea competenta, pana la intrarea in vigoare a acordurilor petroliere, cu conditia ca durata de 30 de ani sa nu se fi implinit".

Mai departe, a fost introdus un aliniat care precizeaza ca "Pana la data de 1 noiembrie 2015, persoanele juridice in cazul carora sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1) pot solicita, prin cerere scrisa insotita de dovada detinerii infrastructurii necesare, incheierea de acorduri petroliere, prin exceptie de la prevederile art. 30 alin. (2) (n.red. din Legea Petrolului)". Precizare: Articolul 30, alin. 2 din Legea Petrolului arata ca "Acordul petrolier se incheie cu castigatorul unui apel public de oferta, organizat de autoritatea competenta in conditiile prezentei legi". Practic, Parlamentul permite continuarea activitatii pe niste perimetre care ar fi trebuit scoase la licitatie, in conditiile expirarii acordurilor.

Un alt treilea aliniat introdus prin Legea 228/2015 precizeaza ca "in baza solicitarilor formulate potrivit alin. (2), autoritatea competenta poate incheia, prin exceptie de la prevederile art. 30 alin. (2), acorduri petroliere care intra in vigoare de la data aprobarii prin hotarare a Guvernului". Aceasta ar insemna ca fie aprobate acorduri petroliere fara scoaterea perimetrelor la licitatie. Ramane de vazut daca Ministerul Justitiei ar aviza astfel de hotarari de guvern.

Initial, Legea 228/2015 era de aprobare a unei Ordonante de Urgenta a Guvernului (OUG 50/2014), care prevedea ca "Segmentele din conductele de interconectare situate pe teritoriul Romaniei se vor constitui ca bunuri de retur ale concesiunilor petroliere in vigoare". Practic, se referea la interconectari. Ulterior, in Camera Deputatilor, a fost adaugat un amendament, care viza si acordurile de exploatare petroliera. Deputatii au motivat introducerea acestui amendament prin faptul ca "va avea drept efect stimularea punerii in valoare si a acelor proiecte de resurse considerate anterior nefezabile, precum si valorificarea si dezvoltarea industriei extractive a Romaniei si implicit la cresterea veniturilor la bugetul consolidat".

  • "Sa speram, doamnelor si domnilor deputati, ca acestia vor sti sa valorifice aceasta oportunitate"

Stenograma sedintei Camerei Deputatilor din 9 septembrie 2015, cand a fost aprobata Legea 228, arata cum a primit Romgaz un ajutor din partea parlamentarilor. "Al doilea aspect al acestei ordonante: prin adoptarea proiectului se permite continuarea operatiunilor petroliere la acele zacaminte unde avem rezerve omologate si unde exista infrastructura necesara continuarii operatiunilor petroliere", spunea Mihai Albulescu, secretar de stat in Ministerul Energiei in acel moment.

La randul sau, Lucian Bode, deputat, isi exprima speranta ca Romgaz si altii care se afla in situatia sa "vor sti sa valorifice aceasta oportunitate". "In al doilea rand, acest proiect de lege reglementeaza acordurile petroliere a caror durata contractuala a expirat, dar au fost confirmate rezerve de petrol, rezerve geologice. Pentru acestea, stimati colegi, noi astazi prelungim pana la maximum 30 de ani activitatea titularilor de acorduri petroliere. Practic, acordam posibilitatea unor companii aflate in aceasta situatie, cum este Compania ROMGAZ sa-si continue activitatea. Sa speram, doamnelor si domnilor deputati, ca acestia vor sti sa valorifice aceasta oportunitate", a spus Bode, potrivit stenogramei din 9 septembrie 2015.

  • Ce mai spun reprezentantii Romgaz si Ministerului Energiei

"Romgaz a facut investitii in scopul reducerii declinului natural de productie. Anul trecut,compania a realizat o serie de investitii de stabilizare a potentialului de productie la nivelul de 15,6 mil mc/zi. Consecinta fireasca a acestor investitii a fost prelungirea duratei de viata a rezervelor dovedite in unele perimetrele in care Romgaz isi desfasoara activitatea. Operatiunile desfasurate de Romgaz in ultimii ani pentru cresterea rezervelor, respectiv o explorare mai eficienta a zacamintelor aflate in productie prin utilizarea de tehnologii moderne, au dus la confirmarea unui volum suplimentar de rezerve, aspect aprobat de ANRM si confirmat prin emiterea de incheieri si avize anuale de exploatare pentru fiecare zacamant comercial in parte", se mai arata in raspunsul Romgaz transmis HotNews.ro.

Raspunsul Romgaz, avizat si de Ministerul Energiei, nu explica si de ce nu au fost prelungite acordurile expirate pentru perimetrele in care au fost gasite rezerve mai mari decat cele estimate initial. Reprezentanti din cadrul Romgaz sustin ca este doar o chestiune birocratica de care ar fi trebuit sa se ocupe Ministerul Energiei. Insa, conducerea Ministerului Energiei s-a tot schimbat si astfel nu au mai ajuns sa fie aprobate Hotarari de Guvern pentru prelungirea acordurilor. Pe de alta parte, reprezentanti ai Ministerului Energiei spun ca Romgaz nu a facut toti pasii necesari pentru prelungirea acordurilor. Lucurile nu sunt clare, iar reprezentantii partilor implicate evita, deocamdata, se le lamureasca.

  • Romgaz, o companie mare

La data de 30 iunie 2013, compania detinea rezerve nete dovedite de 62,1 miliarde metri cubi de gaze naturale si rezerve nete probabile de 13,2 miliarde metri cubi. Potrivit raportului administratorilor pe 2015, Romgaz detine 141 de zacaminte comerciale. Productia anuala este de circa 5,5 miliarde de metri cubi, avand o cota de piata de aprope 50% in randul producatorilor de gaze. In 2015, a obtinut un profit net de circa 1,2 miliarde de lei, iar in 2014 circa 1,4 miliarde de lei. Romgaz are peste 6.300 de angajati.