Inaugurarea autostrazilor sau a altor constructii inainte de efectuarea receptiei se pedepseste cu inchisoare pana la 15 ani, daca se dovedesc un pericol pentru oameni sau bunuri, pedeapsa majorandu-se daca fapta a fost savarsita in scopuri electorale, potrivit unui proiect de lege depus de PNL, transmite Mediafax.

"Darea in folosinta publica, inainte de efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, a unei constructii finantate din fonduri publice sau a unei parti ori instalatii aferente acesteia, daca astfel ar putea fi pusa in pericol viata sau integritatea corporala a uneia ori mai multor persoane, sau integritatea unuia sau mai multor bunuri constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi'', potrivit unei initiative legislative pentru completarea Legii nr. 10 din 1995 privind calitatea in constructii depusa de deputatul PNL Alexandru Nazare.

Initiativa legislativa prevede ca fapta care a dus la pierderea uneia sau a mai multor vieti omenesti, vatamarea integritatii corporale sau a sanatatii uneia ori mai multor persoane, distrugerea totala sau partiala a unui bun ori alte consecinte deosebit de grave se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.

Pentru faptele produce din culpa initiatorii cer reducerea limitelor speciale ale pedepselor la jumatate.

Sanctiunile se inaspresc, in schimb, daca fapta a fost savarsita din ratiuni electorale sau in perioada campaniei electorale.

''Daca fapta a fost savarsita din ratiuni electorale sau in perioada campaniei electorale, limitele speciale ale pedepselor se majoreaza la jumatate'', potrivit initiativei legislative.

Potrivit expunerii de motive prin constructii sau lucrari publice initiatorii fac trimitere la ''autostrazi, drumuri nationale, centuri ocolitoare, scoli, gradinite, spitale, sedii ale unor institutii, piete publice, pasaje subterane sau supraterane - in esenta, orice constructie care prin natura sau destinatia sa este accesibila publicului''.

Initiatorii explica faptul ca receptia reprezinta o oportunitate de a constata cantitatea si calitatea constructiilor sau lucrarilor, oferind beneficiarului posibilitatea de a refuza preluarea acesteia daca a fost executata neconform cu standardele. Cei care dau in folosinta constructii sau lucrari publice fara receptie "genereaza un risc nepermis'', adauga semnatarii proiectului de lege, facand referire la lungul sir de astel de inaugurari care au avut loc in Romania din ratiuni electorale.

''Au existat multe inaugurari de constructii si lucrari publice in perioade electorale, inainte de receptia lor conforma si, cel mai grav, cu punerea in pericol a cetatenilor car le-au utilizat. Chiar de data recenta, o astfel de inaugurare prematura a unei autostrazi si-a demonstrat efectele negative: lucrarile au fost executate in mod gresit si sub presiune, romanii au circulat pe un drum nesigur, costurile demolarii si repratiei vor fi enorme si nici valoarea electorala scontata nu s-a obtinut'', arata deputatii cu referire la autostrada Sibiu - Orastie.

Ei sustin ca promovarea unui astfel de proiect "reprezinta un exercitiu de auto-restrangere pentru partidele politice'', avand in vedere ca ''inaugurarile ceremoniale si fastuoase fac parte dintr-un capitol care trebuie inchis''.

Proiectul de lege este sustinut de alti sapte deputati liberali, Senatul fiind prima camera sesizata.

O portiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orastie, aflata in zona kilometrului 60 si deschisa in noiembrie 2014, va fi demolata si refacuta complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiana Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundatie cauzate de infiltratii. Lotul trei al autostrazii, inaugurat de Victor Ponta in noiembrie 2014, in timpul campaniei electorale pentru prezidentiale, a fost inchis la inceputul lunii septembrie, intre Saliste si Cunta, din cauza unor crapaturi in asfalt, reprezentantii CNADNR spunand ca problemele au aparut din cauza "executiei necorespunzatoare a lucrarilor".

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, l-a demis in 8 decembrie pe Narcis Neaga de la conducerea CNADNR, dupa ce Corpul de control al ministrului a identificat in octombrie o serie de nereguli la CNADNR, inclusiv in legatura cu acest proiect, si a sesizat organele statului, suspectand fapte penale. Neaga a fost pus sub control judiciar pe cautiune de procuorii DNA in dosarul privind autostrada Sibiu - Orastie.