Joi, in a sasea zi de la tragedia din clubul Colectiv, Romania a cerut ajutorul Comisiei Europene pentru mutarea unora dintre pacientii aflati in stare grava in spitalele din Bucuresti. Intre timp, guvernul a cautat ajutor la nivel bilateral, cu tari membre UE, fara sa apeleze la un mecanism special al UE pentru situatii de urgenta. Nu stim in acest moment daca solutia mecanismului comun al UE era mai rapida decat solutia bilaterala, dar faptele ne arata ca, la sapte zile de la incendiu, foarte putini pacienti aflati in stare grava sau critica au fost mutati din Romania in spitale din Europa.

Raniti in incendiul din ColectivFoto: Mediafax
  • Ce inseamna mecanismul comun al UE pentru situatii de urgenta

Uniunea Europeana a pus la punct un mecanism prin care atat statele membre, dar si terte state pot cere ajutor/asistenta in cazul unor dezastre, calamitati, situatii de urgenta. Sistemul se numeste EU Civil Protection Mechanism si fiecare tara il poate activa intr-o situatie de urgenta.

Cum functioneaza? Odata ce o tara activeaza sistemul, EU Civil Protection Mechanism se activeaza si cauta solutii de ajutor aflate in cosul comun (de la materiale necesare, la echipe de experti, echipamente specializate, acces in spitale etc). Asistenta e furnizata de statele participante la acest mecanism, iar Comisia Europeana poate cofinanta transportul de materiale si experti, dupa cum a declarat pentru HotNews.ro un purtator de cuvant al Comisiei Europene.

Putea apela Romania la acest mecanism UE, din care face parte? Da, potrivit sursei citate.

A apelat Romania la ajutorul UE, prin intermediul EU Civil Protection Mechanism? Da, joi, in a sasea zi de la tragedia din clubul Colectiv. "Comisia Europeana a primit azi (ieri - n.red.) o cerere de ajutor de la Guvernul Roman, mai precis pentru gasirea de solutii la nivelul UE pentru acceptarea a circa 80 de raniti, care nu pot fi tratati in Romania", a declarat pentru HotNews.ro purtatorul de cuvant al Comisiei Europene.

Cum a reactionat Comisia Europeana? "Am cerut rapid membrilor Comitetului pentru Siguranta Sanatatii sa discute cererea autoritatilor romane cu autoritatile competente din tarile lor. Acum cautam impreuna cu colegii din departamentele relevante ale Comisiei Europene solutii pentru decontarea oricarui tratament furnizat in alt stat membru (pentru pacientii romani - n.red.)", potrivit purtatorului de cuvant citat.

Cu alte cuvinte, Comisia Europeana cauta acum solutii atat pentru gasirea de locuri in spitale straine, dar si solutii pentru a plati tratamentele pentru pacientii romani. Tratamente extrem de scumpe, care pentru statul roman au fost motiv sa se gandeasca de doua ori inainte sa ia decizia trimiterii unor pacienti in strainatate, potrivit unor surse.

Cu alte cuvinte, Comisia Europeana cauta acum solutii pentru pacienti, dar si solutii pentru a plati tratamentele pentru pacientii romani. Tratamente extrem de scumpe, care pentru statul roman au fost motiv sa se gandeasca de doua ori inainte sa ia decizia trimiterii unor pacienti in strainatate, potrivit unor surse.

  • De ce a asteptat 6 zile Romania pana sa apeleze la mecanismul european si ce efect are asupra pacientilor?

De ce a durat atat de mult pana cand Guvernul Romaniei a apelat la mecanismul european de ajutor (EU Civil Protection Mechanism)?

Ministrul Sanatatii, Nicolae Banicioiu, a justificat astfel intarzierea: "Noi am solicitat ajutor bilateral, prin ambasade, i-am intrebat cate paturi pentru mari arsi au". La intrebarile repetate ale reporterului HotNews.ro despre Mecanismul European de Protectie Civila, Nicolae Banicioiu a insistat sa cautam raspunsurile la Raed Arafat.

La randul sau, Raed Arafat a explicat pentru HotNews.ro ca "Ne-am gandit in prima faza la declansarea mecanismului dar ar fi fost o declansare atipica. Ne-am consultat cu colegii nostri romani care lucreaza acolo, chiar la Bruxelles in interiorul acestui mecanism, si ei ne-au spus asta. De ce atipica, pentru ca paturile de mari arsi sunt disponibilizate greu de fiecare tara pentru ca sunt putine si la apeluri la comun pe mecanism, unde ceri tuturor si astepti sa vezi daca se ofera voluntari, e posibil sa nu reactioneze lumea. Asta s-a intamplat deja in cazul emigrantilor".

Arafat continua si explica ce solutie a gasit guvernul, in loc sa apeleze la mecanismul european comun: "De aceea am spus sa apelam pe bilaterale unde vorbim direct cu colegii din tara respectiva si le spunem orice, ca platim tot, doar sa ne ajute. David Cameron a spus in Parlament ca va ajuta dupa ce au fost deja discutii cu ambasadorul de aici. Suntem acum in legatura cu Germania, Olanda, Franta si Belgia. Unele tari ne spun ca putem lua un numar n de bolnavi chiar acum, altii ne spun ca pot doar incepand de luni. Si asta pentru ca fiecare isi calculeaza cu atentie numarul de paturi de mari arsi".

Cu alte cuvinte, Banicioiu si Arafat spun ca apelul la mecanismul european de ajutor ar fi fost mai putin util decat ajutorul bilateral primit de Romania de la diverse tari din UE sau chiar din afara UE.

Aici se ridica o intrebare: de ce a apelat totusi guvernul Romaniei la mecanismul european (in a sasea zi dupa accident)? In acest moment nu avem un raspuns.

O alta intrebare legitimita este daca intarzierea de sase zile cu care Romania a apelat la mecanismul european comun are vreun impact asupra starii pacientilor. Daca Guvernul apela mai devreme, erau mai mari sanse ca unii pacienti sa fie deja transportati la tratament in strainatate? Era mecanismul european mai rapid, mai eficient decat solutia aleasa de Guvern, aceea de a apela individual, una cate una, la mai multe tari? Nici la aceasta intrebare nu avem un raspuns.

  • Ce stim pana in acest moment despre starea pacientilor

Pana la urma, faptele arata ca pacientii care ar trebui transferati in momentul acesta, dupa cum arata raspunsul Comisiei Europene, inca nu sunt transferati in spitale din strainatate, cu cateva exceptii.

Exista cateva explicatii pentru faptul ca pacientii nu au fost inca transferati:

1. Fie managerii spitalelor in care sunt internati nu au vrut sa aprobe plecarea si medicul curant s-a temut in situatia aceasta sa semneze formularul E112 (un formular prin care cheltuielile, mari, pentru tratament si transport sunt suportate de guvernul roman). De subliniat ca acordul pentru transport trebuie dat de medicul curant si specialistul SMURD si doar o parte dintre cei 80 de pacienti in stare grava/critica pot fi transportati.

2. Fie autoritatile nu au fost suficient de rapide in a pune in legatura familiile pacientilor romani cu spitalele din strainatate care ii puteau prelua. Acele familii au inceput sa umble din colt in colt, apeland la ong-uri sau cautand donatii.

3. E discriminatoriu ca statul asigura transfer doar pentru pacientii gravi si critici (asa numitii mari arsi). Pentru ceilalti, cei stabili, ar fi normal ca statul sa nu plateasca integral costurile, dar nu e normal ca NU le ofera niciun fel de indrumare logistica si ca-i lasa pe oameni pe cont propriu.

4. E foarte bine ca la Bucuresti au aparut chirurgi straini sa opereze inca din a doua zi si ca in prezent exista echipe medicale straine care triaza in spitale pacientii care pot fi transportati. Dar poate ca aceste echipe medicale straine puteau sa inceapa sa efectueze operatiuni de triaj mai devreme, aceasta monitorizare sa inceapa mai devreme, dat fiind ca specialistii romani sunt coplesiti de munca si deja epuizati.

5. Ca in orice cazuri grave, timpul este esential, prin urmare aceasta operatiune de transfer/transport trebuia sa fie deja in plina desfasurare. Suntem in ziua 7 de la accident. Or, pana acum din cei 80 au plecat doar 2-3, iar alti 8 ar putea fi tratati in Belgia, alti 7 in Olanda (date comunicate ieri de ministrul Banicioiu, potrivit Agerpres).

Reamintim ca astazi, vineri, în spitalele din Bucureşti mai sunt internate 127 de persoane rănite în incendiul din clubul Colectiv, dintre care 65 în stare critică şi gravă, potrivit ministrului Banicioiu, citat de Agerpres.

Iar realitatea arata astfel: in ultimele zile, familiile pacientilor au orbecait in gol, nestiind cui sa se adreseze si pe cine sa sune. Este condamnabil ca Ministerul Sanatatii nu a desemnat inca din a doua zi dupa incendiul din clubul Colectiv o persoana, cu nume si prenume, care sa fie responsabila de centralizarea tuturor datelor despre pacienti si a informatiilor despre spitalele din strainatate in care acesti pacienti pot fi primiti. In acelasi timp, este nevoie de comisii medicale mixte care sa efectueze prioritizarea pacientilor care trebuie transportati, comisii formate din medici romani din spitale diferite si medici straini, deoarece este clar ca, din motive greu de inteles, unii manageri de spitale sunt reticenti in a aproba aceste transferuri in spitale din afara Romaniei.