Cinci din zece vapoare inspectate luni, in portul Constanta, au fost depistate cu nereguli privind echipajele de la bord, a informat reprezentantul Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) din Romania, Adrian Mihalcioiu, potrivit Agerpres.

Potrivit acestuia, la cinci nave s-a constatat ca echipajele sunt remunerate cu salarii mici, sub standardele ITF, isi desfasoara activitatea fara contracte colective de munca, fiind depistate si neconformitati fata de cerintele Conventiei MLC 2006.

"Au fost informati navigatorii despre drepturile lor si s-au acordat cinci atentionari (Warning Notice)", a afirmat Mihalcioiu, mentionand ca una dintre navele cu probleme privind echipajul are o vechime de 40 de ani.

In perioada 6 -10 iulie, in toate porturile de la Marea Neagra si din Israel se desfasoara o campanie de inspectii la bordul navelor.

Pentru prima data, aceeasi actiune se efectueaza, in perioada mentionata, si in Asia de Est, in porturile din Japonia, Coreea de Sud, Rusia asiatica si Taiwan.

"Se vizeaza inspectarea conditiilor de munca si viata ale navigatorilor, nivelul de salarizare, contractele colective si individuale de munca de la bord, conformitatea conditiilor de la bord cu cerintele Conventiei MLC 2006, identificarea navelor substandard, informarea si educarea navigatorilor privind drepturile lor la bordul navelor", a mentionat, printr-un comunicat remis presei, Adrian Mihalcioiu, lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN).

Conform acestuia, echipele de control vor informa totodata navigatorii despre faptul ca Romania a ratificat conventia ILO MLC 2006 si li se vor face cunoscute acestora toate beneficiile de care se pot bucura in porturile romanesti, precum si procedura ce trebuie urmata in cazul in care drepturile lor sunt incalcate.

Inspectiile la bordul navelor din portul Constanta sunt facute de reprezentanti ai SLN si ITF, ofiteri ai Autoritatii Navale Romane (ANR), voluntari din cadrul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare (FNSP) si Seamen's Club Constanta/Agigea, precum si navigatori.

Adrian Mihalcioiu a informat ca odata cu intrarea in vigoare a MLC 2006 si ratificarea ei de catre cele trei tari din regiune (Romania, Bulgaria si Rusia), a aparut un nou instrument de lucru in combaterea navelor substandard, precum si a navelor care nu ofera conditii decente de munca si viata pentru navigatorii aflati la bord.

In Marea Neagra sunt active in prezent in jur de 2.100 de nave cu capacitati cuprinse intre 2.000 - 12.000 tdw, dintre care aproape 1.000 de nave au capacitatea cuprinsa intre 2.000 - 4000 tdw. Tipul acestora este urmatorul: nave care navigheaza pe ape interioare, bulk-carriers, nave multicargo si tancuri petroliere. Nationalitatea majoritatii membrilor echipajelor este cea a tarilor Rusia, Ucraina, Turcia, Siria, Georgia si Azerbaidjan.

Mihalcioiu a spus ca dintre cele 2.100 de nave din Marea Neagra, 900 au o vechime de peste 20 de ani, 700 de nave sunt vechi de peste 30 de ani, doar 500 de nave fiind sub 10 ani vechime.

Pavilioanele navelor din zona Marii Negre sunt: Turcia, Rusia, Georgia, Malta, Moldova, Cambodgia, Belize, Tanzania, St.Vincent&Grenadines, Cook Island, Panama. Marfurile care se transporta sunt in general fier vechi, produse din otel, minereu de fier, carbune, ciment, cereale, lemn si fertilizatori.

Adrian Mihalcioiu a precizat ca, din 2012 si pana in prezent, au fost raportate peste 209 de nave cu probleme grave care sunt considerate violari ale MLC 2006, in alte 300 de cazuri a fost raportata neplata salariilor, iar 15 nave au fost abandonate.

ITF este o federatie formata din peste 700 de organizatii reprezentative, cu peste 4,5 milioane de membri din 150 de tari, care reprezinta si promoveaza interesele membrilor sai in campanii globale de solidaritate.