Viitorul Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP) ar trebui sa prevada un mecanism de protectie a investotorilor straini in raport cu statul gazda, insa acest sistem ar trebui reformat si imbunatatit, se arata in proiectul de recomandari ale Parlamentului European (PE) catre negociatorii Comisiei Europene asupra TTIP, in forma aprobata de Comisia de comert international (INTA) a PE.

Propunerile de recomandari facute negociatorilor Comisiei Europene pentru TTIP, aprobate joi in comisia europarlamentara cu 28 de voturi pentru si 13 contra, trebuie sa fie supuse votului in plenul Parlamentului European.

"Un acord comercial intre UE si SUA ar trebui sa aprofundeze accesul UE pe piata SUA, dar nu trebuie sa submineze standardele UE sau dreptul de a reglementa in interes public. (...) Instrumentele pentru rezolvarea disputelor intre investitori si state trebuie reformate si imbunatatite", recomanda europearlamentarii, potrivit unui comunicat de presa al Parlamentului European, remis HotNews.

Initial, proiectul reomandarilor, realizat de seful Comisiei INTA, social-democratul german Berndt Lange, prevedea eliminarea mecanismului ISDS (solutionarea litigiilor dintre investitori si statele gazda la curti de arbitraj internationale), pe motiv ca un astfel de sistem nu se mai justifica in conditiile in care atat SUA cat si statele UE au sisteme de justitie interne foarte performante.

La votul din Comisia INTA a Parlamentului European, ecologistii, care se opun clauzei ISDS, i-au acuzat pe social-democrati ca au sustinut, in cele din urma, proiectul de recomandari cu tot cu mecanismul ISDS, fie el si cu conditia reformarii si imbunatatirii sale.

In proiectul de recomandari iesit din Comisia INTA, europarlamentarii vor ca viitorul mecanism ISDS sa tina seama de urmatoarele aspecte:

  • TTIP trebuie sa puna capat "tratamentului inegal aplicat investitorilor europeni in SUA", prin stabilirea unui nou si corect sistem pentru investitori care "cauta si realizeaza corectarea prejudiciilor".
  • Dreptul statului de a reglementa in interes public trebuie protejat, iar cererile inutile trebuie prevenite.
  • Acest nou sistem trebuie sa fie bazat pe recentul "document conceptual" privind un sistem reformat de protectie a investitorilor, prezentat de comisarul pentru comert, Cecilia Malmstrom, in comisia parlamentara pentru comert international, la 6 mai, si de asemenea pe negocierile in curs intre ministrii de resort din statele membre.
  • Sistemul ar trebui sa includa "o solutie permanenta" cu "judecatori independenti si numiti public", "audieri publice" si un "mecanism de apel", respectand jurisdictia tribunalelor UE si ale statelor membre. Pe termen mediu, un tribunal al investitiilor publice ar putea fi utilizat pentru a rezolva disputele cu investitorii, adauga deputatii.

In recomandarile adoptate de Comisia INTA, europarlamentarii afirma ca "este nevoie de un acord ambitios, dar echilibrat".

Produsul Intern Brut al Uniunii Europene "depinde foarte mult de comert si export", de aceea un acord "bine facut" cu SUA ar putea creste contributia industriei la PIB-ul UE cu 15- 20% pana in 2020, se mai arata in recomandari.

Firmele din UE, in special cele mici, mijlocii si microintreprinderile, ar putea beneficia de o piata de 850 milioane de consumatori, mai spus europarlamentarii.

In schimb, europarlamentarii cer ca negocierile dintre Comisia Europeana si Guvernul SUA sa fie transparente, pentru a putea duce la un acord "ambitios", dar "echilibrat", cu beneficii impartasite de toate statele membre UE, ducand la "un mediu economic eficient si favorabil competitivitatii" si eliminand barierele comerciale non-tarifare.

De asemenea, trebuie garantate un nivel inalt de protectie pentru consumatorii UE, pentru datele lor, sanatate si siguranta, iar dumpingul social, fiscal si de mediu trebuie prevenite, mai arata deputatii.

Alte recomandari ale europarlamentarilor catre negociatorii Comisiei Europene in TTIP:

  • Agricultura. In incercarea de a elimina toate tarifele vamale, cei doi parteneri ar trebui, totusi, sa negocieze o "lista exhaustiva" a "produselor agricole si industriale sensibile" care ar putea fi exceptate de la liberalizarea comerciala sau ar putea face obiectul unor perioade mai lungi de tranzitie.Negociatorii UE sa "depuna toate eforturile" pentru a introduce "o clauza de siguranta", rezervandu-si dreptul de a inchide pietele pentru produse specifice in cazul unor importuri care ameninta sa afecteze serios productia interna de alimente.Deputatii mai cer Comisiei Europene sa incurajeze Statele Unite sa ridice interzicerea importurilor de carne de vita din UE si sa introduca o protectie puternica pentru sistemul de origine geografica utilizat in UE.
  • Standarde de sanatate publica. Negociatorii trebuie sa tinteasca spre eliminarea procedurilor excesive de verificare a importurilor din motive de sanatate alimentara si a plantelor, "recunoasterea reciproca a standardelor echivalente" fiind necesara, spun deputatii. Totodata, standardele UE trebuie asigurate in zonele in care cele ale SUA sunt "foarte diferite", de exemplu pentru autorizarea produselor chimice, clonare si produse chimice cu disruptori endocrini. "Principiul preventiv" al UE trebuie respectat, mai spun deputatii.
  • Energie. TTIP ar trebui sa elimine "toate restrictiile sau impedimentele existente la exportul de combustibili, inclusiv gaz natural lichefiat si titei" intre UE si SUA, astfel incat acordul sa aduca mai multa securitate energetica UE si sa reduca pretul la energie. Acordul TTIP ar trebui sa includa un capitol separat pentru energie, care sa ajute si la mentinerea standardelor de mediu ale UE si a obiectivelor de combatere a schimbarilor climatice.
  • Protectia datelor. Regulile UE privind protectia datelor nu trebuie sa fie compromise prin integrarea comertului electronic UE si SUA si a pietelor serviciilor financiare. TTIP ar trebui sa excluda explicit toate concesiile privind regulile UE, existente si viitoare, privind protectia datelor personale. Prevederile privind fluxul datelor personale ar putea fi negociate cu SUA doar daca aceleasi reguli de protectie a datelor se aplica "de ambele parti ale Atlanticului".
  • Licitatiile publice. Diferenta mare intre deschiderea pietelor de licitatii publice din cele doua entitati trebuie sa fie remediata. TTIP ar trebui sa duca la o "deschidere semnificativa" a pietei americane de licitatii publice la toate nivelurile administrative, astfel incat companiile UE, mai ales cele mici si mijlocii, sa poata depune oferte pentru contracte publice americane in domeniul constructiilor, ingineriei civile, transportului si energiei.
  • Excluderea serviciilor publice. Eurodeputatii subliniaza dorinta lor de a exclude serviciile publice din TTIP (inclusiv, dar nu limitat la apa, sanatate, servicii sociale, sisteme de asigurare publica si educatie).
  • Drepturile muncitorilor. Eurodeputatii cer negociatorilor UE sa insiste ca SUA sa ratifice, implementeze si aplice cele opt conventii principale ale Organizatiei Internationale a Muncii (pana acum au ratificat doar doua) si spun ca implementarea prevederilor privind munca de catre companiile SUA ar trebui monitorizata mai indeaproape, prin implicarea partenerilor sociali si a reprezentantilor societatii civile.