Tragedia umana in urma catastrofei aviatice de saptamana trecuta, cand nava Airbus 4U9525 a companiei Germanwings s-a prabusit in Alpii francezi, nu poate fi masurata in cifre. Si totusi, cifrele incep sa circule, caci in afara de co-pilotul presupus faptas, sunt 149 de victime, iar sutelor de membri ai familiilor celor disparuti li se cuvin daune. Pentru acestia din urma, Allianz, principalul asigurator al Germanwings si Airbus, a infiintat un hotline si va acorda primele despagubiri in bani. Concernul de asigurari promite ajutor rapid si nebirocratic, o transa putandu-se ridica la cateva zeci de mii de euro.

La hotline-ul 0800-4720104 din Germania pot apela rudele victimelor. Certificatul de deces, ca si confirmarea rezervarii zborului de catre Germanwings, pentru ziua catastrofei, sunt documente necesare pentru ca rudele sa ceara despagubiri din categoria asigurarilor de viata, sanatate si pagube materiale. In urmatoarele saptamani, apartinatorii celor decedati "vor putea primi un prim ajutor de pana la 50.000 de euro, pentru acoperirea cheltuielilor imediate“, ar fi confirmat Lufthansa vineri, citata de Spiegel.de.

Conform Tratatului de la Montreal, care reglementeaza suma la care se pot ridica pretentiile de despagubire in cadrul traficului aerian international, rudelor victimelor li se cuvin 21.000 de euro, in cel mult doua saptamani de la catastrofa aviatica. Suma maxima care trebuie sa o plateasca, pentru un pasager decedat, operatorul aerian este de 146.000 de euro, cu conditia ca nici compania si nici angajatii sai sa nu se faca vinovati de accident.

Potrivit primelor indicii din ancheta procurorilor francezi, conditia din urma n-ar fi indeplinita, caci copilotul Andreas Lübitz este suspectat ca ar fi vrut sa se sinucida, astfel provocand catastrofa aviatica din Alpi. Nava Airbus 320 apartinand companiei Germanwings, firma-fiica a Lufthansa, care opera zborurile low-cost ale acesteia, se afla in 24 martie in drum de la Barcelona spre Dusseldorf. Nava s-a prabusit in Alpii francezi.

La bord, conform informatiilor furnizate de compania de zbor, erau 150 de persoane, intre care 67 de germani. Intre pasagerii decedati s-a aflat si un grup de liceeni din orasul Haltern, landul Nordrhein Westfalen (NRW). Cei 16 elevi din clasa a zecea de la gimnaziul Joseph-Konig, insotiti de doua profesoare, se intorceau din Spania, unde au luat parte la un curs de limba spaniola, in cadrul unui program de schimb interscolar.

"Daca vina cade si asupra companiei de zbor, atunci aceasta are raspundere nelimitata“, a precizat purtatoarea de cuvant a federatiei germane de asiguratori GDV, referitor la modul in care sunt implicate societatile de asigurari in astfel de situatii. Asa-numita asigurare obligatorie a vehicolului de transport aerian acopera pagubele pasagerilor si solicitarile familiilor decedatilor. In general, aici se acorda cele mai mari despagubiri, care insa depind de varsta si profesia persoanei decedate, ca si de alte daune considerate uzuale in tara careia ii apartine victima.

Astfel, dupa cei trei americani care au murit in accidentul aviatic al navei 4U9525 se pot cere sume deosebit de mari, cum se obisnuieste in SUA. Ceea ce nu inseamna ca le vor primi, automat.

Procesele intre apartinatorii victimelor si companiile de zbor, respectiv asiguratorii acestora pot dura ani de zile si se pot finaliza in intelegeri amiabile, care insa nu mai sunt facute publice. Familiile celor 97 de germani decedati in anul 2000, cand un avion de tip Concorde s-a prabusit la nord de Paris, ar fi renuntat la proces primind cate o compensatie de cca un milion de dolari, dupa cum a relatat presa vremii.

Principalul asigurator al zborului Germanwings, sfarsit cu o catastrofa, este Allianz Global Corporate & Speciality, divizie a concernului international cu sediul la München care se ocupa de "mega-asigurari". AGCS este "centrul Allianz pentru risc corporatist si specializat, servind clienti din toata umea si acoperind intregul spectru al marinei, aviatiei, de asigurari industriale si corporatiste", dupa cum se prezinta asiguratorul pe homepage-ul propriu.

In anul 2013, AGCS a avut o cifra de afaceri de 4.999 milioane de euro si un profit de 483 de milioane euro. In acelasi an, firma-mama cu sediul la München, Allianz SE a avut o cifra de afaceri de 110,773 miliarde de euro, fiind considerata drept cea mai mare firma de asigurari din lume.

In sarcina AGCS si a asiguratorilor subsidiari in cazul navei Germanwings-Airbus 4U9525 vor cadea si despagubirile de avion care, data fiind varsta de 25 de ani a navei, sunt relativ modeste, ca si cele de pagube materiale "cauzate tertilor". Nici in cazul din urma, asiguratorul nu pagubeste prea mult, dat fiind faptul ca nava s-a prabusit "in peisaj", intr-o zona nelocuita din munti. Cu toate acestea, costurile de interventie si cautari la locul faptei ale francezilor s-ar putea sa fie si ele trecute la capitolul "plati".