Romanii cumpara cel mai adesea haine, accesorii si electrocasnice de pe internet, iar modul de plata ramane plata prin ramburs in 80% din cauzri, arata un studiu Gemius care face si o diferentiere intre ce cumpara femeile si ce ce achizitioneaza barbatii. Studiul, facut in randul a 1.200 de respondenti, ofera informatii despre cat cheltuiesc in medie romanii si despre site-urile de "shopping" cel mai adesea folosite.

Diferenta dintre ce au cumparat barbatii si ce au cumparat femeileFoto: Gemius

In luna august a acestui an, Gemius a realizat studiul “eCommerce 2014”, care isi propunea sa identifice preferintele de folosire ale comertului online de catre utilizatorii de internet din Romania. Cercetarea analizeaza obiceiurile de cumparare ale userilor romani, tipurile de site-uri de comert online favorite, avantajele si dezavantajele percepute de ei in legatura cu achizitiile online, optiunile preferate de plata si livrare, categoriile de produse cumparate online si valoarea cumparaturilor.

Conform studiului, mai mult de doua treimi dintre utilizatorii de internet din Romania au facut cumparaturi online in trecut, iar 21% dintre cei care nu au cumparat inca nimic online planifica sa faca acest lucru in viitor. De mentionat e faptul ca 41% dintre utilizatorii participanti la studiu au folosit internetul pentru a cauta magazine pe care ulterior le-au vizitat, 28% au platit facturi online si 16 % au cumparat ceva de pe site-urile straine.

In ceea ce priveste tipurile de site-uri de comert online favorite, pe primul loc se situeaza magazinele online: 83% dintre utilizatori declara ca le-au folosit personal, pe locul doi se gasesc site-urile de anunturi (45%), pe locul 3 site-urile de reduceri colective (32%) si pe locul 4 comparatoarele online de preturi (29%).

Cei care au luat parte la studiu sunt de parere ca avantajele principale ale comertului online sunt: livrarea la domiciliu (74%), faptul ca nu sunt nevoiti sa plece de acasa (61%) si preturile mai mici decat in magazinele traditionale (53%). Pe de alta parte, ca dezavantaje, ei mentioneaza costurile de livrare ridicate (31%) sau problemele cu garantia produselor (19%).

Ce i-ar putea insa motiva sa faca cumparaturi mai multe? Conform cercetarii, banii sunt cei care fac lumea sa se invarta si pentru utilizatorii de internet din Romania, deoarece factorii cel mai des invocati pentru cresterea volumului de cumparaturi online il reprezinta preturile mai mici (59%), costurile de livrare mai scazute (54%) si reducerile suplimentare (52%).

Intrebati care sunt categoriile de produse cel mai des cumparate online, respondentii au indicat hainele si accesoriile (58%) electrocasnicele (47%), cartile, filmele si muzica (44%), gadget-urile –smartphones si tablete (42%). Conform intereselor utilizatorilor, produsele electronice vor continua sa domine scena de e-commerce in viitor, insa unele categorii dominante din trecut vor suferi o scadere in popularitate: haine si accesorii (-18pp), computere si hardware (-11pp), filme, carti si muzica (-7pp).

In timp ce interesul in haine si accesorii va inregistra o scadere in randul utilizatorilor de internet cu experienta in cumparaturi online, pentru cei care nu au achizitionat inca produse online, acestea se situeaza in topul preferintelor, urmate de produsele electronice. Se poate spune astfel ca hainele si electronicele sunt “poarta de intrare” in achizitiile online.

Optiunea preferata de plata a utilizatorilor romani de internet este de departe plata prin ramburs - 4 din 5 utilizatori o indica ca fiind varianta cea mai des folosita in detrimentul platii cu cardul, a transferului online din contul bancar sau a platii de pe mobil. In consecinta, livrarea prin curier este cea mai des folosita metoda de livrare, insa utilizatorii romani nu se feresc de metode speciale de livrare, specifice anumitor produse, cum ar fi transferul digital.

Din punct de vedere al banilor cheltuiti online, un cos mediu de cumparaturi are valoarea de 470 de lei, in timp ce, cheltuielile anuale ale unui utilizator se ridica la 2260 de lei. Conform studiul, in viitor ne putem astepta la o crestere a segmentului de e-commerce, intrucat 40% dintre consumatorii actuali anticipeaza o crestere a cheltuielilor lor si doar 1 din 5 utilizatori indica o scadere a cheltuielilor lor online in anul care vine.

Care sunt insa site-urile de comert online preferate de utilizatorii romani? Conform rezultatelor studiului, din punct de vedere al numarului total de mentiuni, in 2014, eMag.ro a fost site-ul favorit de comert online al utilizatorilor care au folosit comertul online din Romania. Pe locul 2 se situeaza OLX.ro si pe locul 3 Tocmai.ro. In continuare se situeaza site-uri precum cel.ro, okazii.ro si altex.ro

Studiul s-a derulat pe un esantion de 1.200 de respondenti. Esantionul a fost ajustat folosind ponderarea pe sexe, varsta, localitate si educatie. Esantionul este reprezentativ pentru utilizatorii de internet cu varsta mai mare de 15 ani. Datele s-au colectat in perioada 8 august - 3 septembrie, iar pentru colectarea lor s-a folosit metoda de chestionar pop-up CAWI.