Miercuri, inalti oficiali ai bancii ungare OTP (sinonimul maghiar al CEC Bank-ului nostru) vor anunta in cadrul unui eveniment festiv preluarea operatiunilor locale ale Millennium Bank, portughezii nereusind sa isi concretizeze proiectul ambitios cu care au venit in Romania in 2007. In cei 6 ani de operatiuni in Romania, Millennium a inregistrat doar pierderi, astfel ca actionarii au decis anul trecut sa o scoata la vanzare. De cealalta parte, OTP isi consolideaza astfel pozitia in sectorul bancar, cele doua banci disputandu-si pozitia a 14-a si a 15-a in sistemul bancar la finele anului trecut (dupa activele detinute) si cumuland o cota de piata de 2,7%.

Cum se "face" o asemenea "nunta bancara"?

  •  Vanzatorul apeleaza la un intermediar, cel mai adesea la un jucator din Big4. Acesta se ocupa de gasirea potentialilor cumparatori, alcatuieste lista scurta, intra in negocieri si in final incearca sa obtina cel mai bun pret posibil. "De regula, intre momentul inceperii derularii tranzactiei si momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare sunt necesare intre 4 si 8 luni
  • In mare, intr-un proces de vanzare exista 4 etape principale: 1. Stabilirea unei strategii si pregatirea tranzactiei; 2. Abordarea investitorilor si obtinerea unor oferte indicative; 3. Derularea procedurii de "due diligence", negocierea si semnarea contactului de vanzare-cumparare; 4. Finalizarea tranzactiei (eventual incluzand si anumite proceduri post-finalizare). Experienta ne-a aratat ca fiecare tranzactie are particularitatile sale ceea ce face ca abordarea corecta a unui astfel de proces este de a-l ajusta functie de obiectivele clientului si de "realitatea din teren".
  • Cumparatorii sunt intr-o prima faza selectati in functie de caracteristicile firmei supuse vanzarii (firma "tinta"). Sunt vizati asa-numitii investitori strategici (cei care activeaza in acelasi sector de activitate cu firma "tinta") sau investitorii financiari cu potential interes in sectorul de activitate respectiv. Un element important in selectie il constituie dimensiunea firmei "tinta" si pozitia acesteia relativ la competitie in piata de referinta. Mai precis, nu este de asteptat ca o firma mica si care nu este leader de piata sa atraga atentia unor anumite categorii de investitori. De asemenea, este determinanta "maturitatea" firmei "tinta" - numai anumite categorii de cumparatori specializati vor investi, de exemplu, in "start-ups".
  • Pretul este intotdeauna unul dintre obiectivele principale in cadrul unei tranzactii. Intervalul de valori in care s-ar putea gasi pretul este discutat cu vanzatorii inca de la inceput. Dupa cum spuneam, obiectivele pe care vanzatorii si le propun intr-o tranzactie trebuie sa fie realizabile, realiste. In consecinta, in cazul in care vanzatorii au asteptari nerezonabile de pret preferam sa nu acceptam mandatul.
  • Momentul ofertelor indicative/neangajante (cand se ajunge la o lista scurta de investitori) este un moment crucial care trebuie bine gestionat. Obiectivul cumparatorilor este de intra, in masura posibilitatilor, intr-o relatie de exclusivitate cu vanzatorii intre momentul ofertei indicative/neangajante si momentul finalizarii procedurii de due diligence respectiv semnarea contractului de vanzare-cumparare. In consecinta, cumparatorii vor incerca sa obtina aceasta exclusivitate prin negocieri.
  • Intrarea intr-o procedura competitiva (cand mai multi potentiali investitori fac due diligence in paralel, iar contractul de vanzare-cumparare este negociat simultan cu toti acesti investitori) - cu alte cuvinte, cand nu se acorda exclusivitate unui anumit potential cumparator - nu este facil de realizat. Investitorilor trebuie sa li se ofere confort in legatura cu corectitudinea (toti investitorii trebuie tratati in mod egal) si cu eficienta procesului (nu trebuie sa-i coste mai mult decat daca ar fi fost implicati intr-o tranzactie bilaterala).
  • Onorariile de succes se situeaza, de regula, in intervalul 1%-5%. Cu cat banca tinta este mai valoroasa (deci potentialul de a obtine un pret mare este mai bun) cu atat onorariul de succes este mai scazut. De asemenea, onorariile sunt influentate de complexitatea proiectului (de exemplu, vanzarea unei activitati / divizii din cadrul unei firme poate fi mai dificila decat vanzarea unei firme).
  • Cel mai complicat proces este cel al redactarii contractului de preluare din cauza hatisului legislativ si armonizarii lui. Departamentele de ¬legal¬ si cele de secretariat vor avea cel mai mult de lucru in perioada care urmeaza.

Urmeaza apoi stabilirea lucrurilor/proceselor etc care difera intre cele doua banci. Se iau la puricat sistemele IT, ofertele de credite si depozite , procedurile si normele interne si nu in ultimul rand filosofia de business.

Aici aveti un studiu al FED despre fuziunile bancare din SUA

  • Cum au decurs discutiile?

Vanzarea subsidiarei din Romania a fost negociata in ultima etapa cu Raiffeisen Bank (Austria) si OTP Bank (Ungaria), institutia de credit austriaca renuntand de curand la discutii. Potrivit unor surse bancare, portughezii au ajuns la un acord de principiu cu banca de stat din Ungaria, dar tranzactia ar putea fi conditionata de obtinerea unor derogari de la BNR, noteaza Mediafax.

In primele sase luni din 2013, operatiunile din Romania au cauzat o pierdere de 3,4 milioane de euro, in timp ce in primul trimestru din acest an rezultatul negativ a fost de 900.000 de euro.

Reducerea substantiala a pierderii, care a ajuns la numai 100.000 de euro in trimestrul al doilea, este datorata scaderii costurilor operationale si a provizioanelor pentru credite neperformante, precum si majorarii veniturilor din comisioane, se arata intr-un raport al grupului portughez.

Veniturile din operatiuni bancare au scazut cu 9% in prima jumatate a anului, de la 13,6 milioane de euro anul trecut la 12,4 milioane de euro, ca urmare a evolutiei mai slabe a incasarilor din operatiuni de trading.

Costurile operationale au fost reduse in perioada analizata cu 17%, de la 14,9 milioane de euro la 12,4 milioane de euro.

Soldul brut al creditelor a scazut cu 7,7%, de la 489 de milioane de euro in iunie anul trecut la 452 milioane de euro in iunie anul acesta. La sfarsitul anului trecut, Millennium avea in Romania un sold brut al creditelor de 488 milioane de euro.

Depozitele au consemnat un declin anual mai lent, de 3,9%, de la 357 milioane de euro la 343 milioane de euro. Depozitele atrase de la clienti se situau in luna decembrie la 365 milioane de euro.

Totodata, banca portugheza mentioneaza ca si-a redus portofoliul de titluri de stat romanesti cu 40% fata de finele anului trecut, de la 98 milioane de euro la 59 milioane de euro.

Numarul de sucursale a scazut la 56, de la 65 in iunie anul trecut, nivel la care s-a aflat si in luna decembrie. Numarul angajatilor este, de asemenea, in scadere, de la 562 in decembrie la 528 in iunie 2014.

In 2013, Millennium bcp a consemnat in Romania o pierdere de 5,9 milioane de euro, de patru ori mai mica fata de rezultatul negativ de 24,1 milioane de euro inregistrat in 2012.

La nivel de grup, Millennium bcp a raportat pentru primul semestru al acestui an o pierdere de 62 milioane de euro, semnificativ mai mica fata de rezultatul negativ de 488 milioane de euro din prima jumatate a anului trecut, influentat puternic de divizia din Grecia, care a fost vanduta intre timp.

Vanzarea subsidiarei din Romania a fost convenita de Millennium bcp in vara anului trecut cu reprezentantii Comisiei Europene, in cadrul unui program de restructurare si recapitalizare. Termenul limita pentru vanzare este de iunie 2015.

Millennium bcp a primit, in 2012, pentru recapitalizare 3 miliarde de euro sub forma de obligatiuni convertibile, din imprumutul de 78 miliarde euro atras de Portugalia de la Comisia Europeana, Banca Centrala Europeana si Fondul Monetar International. In schimb, BCP s-a angajat sa implementeze un program de restructurare care include si vanzari de active.