Vanzarile mondiale de tablete nu mai cresc ca pe vremuri, ba mai mult, in unele tari scad de la luna la luna. Nu se poate vorbi de o criza, ci de un cumul de factori legati de atractivitatea smartphone-urilor, de succesul limitat in segmentul business si de faptul ca multi nu vad nevoia de a-si schimba tableta, arata o analiza a Financial Times.

Steve Jobs a facut din tableta un terminal "cool" pe care toata lumea si-l dorea, chiar daca pretul nu era mic. In 2010 a aparut iPad care in primii doi ani a avut peste jumatate din piata, iar acum detine 27% si realizeaza pentru Apple vanzari anuale de 30 miliarde dolari.

Insa tabletele, ale caror vanzari cresteau in 2011 si 2012 cu 50-100% lunar, au ajuns sa avanseze cu numai 11% trimestrul trecut, ceea ce inseamna ca piata se apropie de saturare.

Putini ar fi crezut acum patru ani ca intre ecranele de smartphone de sub 5 inch si tabletele de 10 inch este un spatiu atat de mare de crestere ca numar de produse lansate, astfel ca acum avem smartphone-uri de 5-5,5 inchi, categoria "phablet" de 5,5-6,5 inchi si foarte multe tablete de 7-8 inchi.

Tabletele continua sa fie populare, insa nu ca alta data, iar asta si datorita faptului ca smartphone-urile cu ecrane mai mici au procesoare puternice si ecrane excelente, astfel ca pot face ce fac si tabletele mai mari. Tabletele au avut de suferit si fiindca smartphone-urile au devenit tot mai bune, desi la inceput frica era ca tabletele vor "eroda" vanzarile de smartphone-uri.

Apoi, tabletele nu au fost considerate atat de utile pentru zona de business, iar companiile sunt un sector in care vanzarile de tablete ar fi putut fi mai mari, insa multe firme au preferat sa cumpere laptop-uri pentru angajati, fiind considerate mai potrivite. Practic, tabletele nu au reusit sa inlocuiasca desktop-urile si laptop-urile in modul atat de dominant in care sperau producatorii.

Tabletele clasice au avut si vanzari ceva mai mici datorita segmentului laptop-urilor hibride cu tastatura care se poate scoate sau cu ecranul pivotant. Aceste dispozitive i-au atras pe cei care voiau portabilitate de tableta dar si functionalitati mai complexe de laptop.

Vanzarile mondiale de tablete sunt cam la 50 de milioane unitati pe trimestru, iar Apple a avut in Q2 2014 cam 27% din piata, Samsung a ajuns la 17%, iar Lenovo si Asus au aproape 5%.

Nu trebuie insa sa fim pesimisti in ceea ce priveste piata tabletelor. Un mare plus tine de faptul ca pretul lor mediu a scazut foarte mult, pana si in cazul iPad-ului, iar la Android exista modele si sub 100 de dolari, ceea ce parea imposibil in 2010. Preturile mici inseamna ca tabletele se vor vinde bine si vor putea fi folosita in tot mai multe locuri, bateriile fiind tot mai bune, iar fiabilitatea, in crestere.

In Romania, unde lunar se vand cam 40-50.000 de tablete, palierele de pret sunt uimitoare, cu modele intre 200 si 4.000 de lei.