Ministerul Culturii (MC) solicita renuntarea la folosirea in scop comercial a portretului lui Mihai Eminescu dintr-o campanie publicitara online ce promoveaza un test pentru depistarea bolilor venerice, considerand ca "acest gen de actiune este revoltatoare", informeaza un comunicat citat de Mediafax.

"Ministerul Culturii a constatat cu stupoare ca portretul marelui poet roman Mihai Eminescu este folosit abuziv in contextul unei campanii publicitare de promovare a unor teste pentru depistarea bolilor venerice. Ministerul considera ca acest gen de actiune este revoltatoare si nu se afla in conformitate cu bunele uzante si exploatarea normala a operei artistice", se arata in comunicat.

Astfel, Ministerul Culturii isi "exprima profunda indignare cu privire la folosirea imaginii celui mai important poet roman in scop pur comercial, asociat unui produs sau unui serviciu de tipul celui la care se face referire. Exista o serie de utilizari ale unei opere aduse anterior la cunostinta publica care pot fi permise, fara consimtamantul autorului si fara plata vreunei remuneratii, daca respecta anumite conditii impuse de Legea nr. 8 /1996 privind drepturile de autor si conexe, detaliate in cuprinsul art. 33. Doua dintre aceste conditii ar fi ca aceste utilizari sa fie conforme bunelor uzante si sa nu contravina exploatarii normale a operei", se arata mai in comunicatul de presa citat.

Totodata, Ministerul Culturii precizeaza ca "articolul 30, alin (6) din Constitutia Romaniei prevede ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine".

De asemenea, MC spune ca "o alta reglementare aplicabila dreptului la propria imagine se regaseste in Legea nr. 148/ 2000 (art.6, lit.f.) care interzice prejudicierea imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor".

Ministerul Culturii solicita firmei care deruleaza aceasta campanie publicitara sa respecte prevederile legale cu privire la bunele uzante ale operei lui Mihai Eminescu, iar, pentru a nu contraveni exploatarii normale a operei, sa renunte imediat la folosirea in scop comercial a imaginii poetului.

In urma cu cateva zile, firma Veneris a lansat o campanie online de promovare a unui test pentru depistarea bolilor venerice, compania folosindu-se de imaginea poetului Mihai Eminescu.

"Bolile cu transmitere sexuala nu sunt ceva nou. Singura diferenta e Veneris. Unicul kit de autotestare BTS (boli cu transmitere sexuala, n.r.) din Romania disponibil online si in farmacii", scria marti pe pagina de Facebook a Veneris, textul fiind ilustrat cu imaginea poetului Mihai Eminescu.

Totodata, in urma unor mesaje de nemultumire transmise de mai multi internauti pe pagina de Facebook a firmei, privind folosirea imaginii poetului Mihai Eminescu in aceasta campanie, compania a precizat: "Am postat un extras din cartea 'Controverse medicale si dileme in discutia despre boala si moartea lui Mihai Eminescu'. Acesta spune ca poetul a murit intoxicat cu mercur, in urma unui diagnostic gresit de sifilis. Raspunsurile, deci, sunt inca neclare si cine stie cat vor mai ramane asa. Dar pentru noi cei care traim acum exista o cale sa evitam incertitudinile. Oricine poate avea o B.T.S (boala cu transmitere sexuala, n.r.), dar nu toti stiu ca o si au. Majoritatea sunt asimptomatice. Informati-va despre riscurile reale si educati mai departe". Textul este insotit de o imagine care de aceasta data nu prezinta chipul poetului Mihai Eminescu, ci doar conturul capului acestuia.