“Insuficienta numarului de cadre didactice nu justifica denaturarea regimului juridic al unei institutii (…) si crearea unei modalitati ‘paralele’ de accedere la calitatea de titular”, sustine Curtea Constitutionala, care a publicat astazi in Monitorul Oficial motivarea deciziei de neconstitutionalitate a articolului 253 alin. (1) din Legea Educatiei. Concret, CCR a decis ca sunt neconstitutionale dispozitiile care prevad posibilitatea titularizarii cadrelor didactice care au participat la examene de titularizare in ani anteriori. In motivare, Curtea arata ca aceste prevederi “sunt discriminatorii, intrucat permit recunoasterea calitatii de titular in invatamantul preuniversitar intr-o alta modalitate decat concursul”.

ExamenFoto: Agerpres
  • Contactat de HotNews.ro, Gabriel Ispas, secretar general adjunct al Ministerului Educatiei, a declarat ca in termen de 45 de zile “Parlamentul poate sa puna in acord dispozitiile legii cu dispozitiile constitutionale. In aceasta perioada de 45 de zile, textul din lege este suspendat”.

Pe 27 februarie, Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a decis ca "prevederile art. 253 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/2011 a educatiei nationale sunt neconstitutionale". Exceptia de neconstitutionalitate a acestor prevederi a fost ridicata de Stefania Sidonia Constantin, intr-un dosar inregistrat pe rolul Tribunalului Bucuresti in aprilie 2012, potrivit CCR. Decizia este definitiva si general obligatorie.

Precizam ca peste o saptamana, conform Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic, cadrele didactice care si-au pregatit dosarele pentru a se titulariza, in baza notelor obtinute la concurs in anii anteriori, ar trebui sa depuna la secretariatele scolilor cererile de a fi titularizate in baza art. 253 din lege.

Ce spune articolul declarat neconstitutional din Legea Educatiei:

In prezent, articolul este urmatorul:

Art. 253 - (1) Cadrele didactice netitulare calificate care au participat in ultimii 6 ani la concursul national unic de titularizare, care au obtinut cei putin nota/media 7 si au ocupat un post/o catedra, devin titulare in sistemul de invatamant preuniversitar, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii generale:

a) se certifica viabilitatea postului/catedrei;

b) consiliul de administratie al unitatii de invatamant respective este de acord.

Articolul initial din legea promovata in 2011:

Art. 253 - Cadrele didactice netitulare calificate care au participat la concursul national unic de titularizare in ultimii 3 ani, anteriori intrarii in vigoare a prezentei legi, care au obtinut cel putin nota 7 si au ocupat un post/o catedra devin titulari ai scolii respective daca:

a) se certifica viabilitatea postului/catedrei;

b) consiliul de administratie al scolii respective este de acord.

CCR: Articolul 253 alin. (1) este neconstitutional. Motivarea Curtii Constitutionale

Astazi, 3 aprilie, Curtea Constitutionala a publicat in Monitorul Oficial motivarea deciziei de neconstitutionalitate. Curtea Constitutionala mentioneaza ca articolul 253 din Legea Educatiei Nationale a fost modificat pana acum de doua ori de la aprobarea legii in 2011, insa ca a fost “pastrata, de principiu, solutia legislativa”. In aceste conditii, CRR anunta ca se pronunta pe forma din prezent a articolului.

Statutul de titular in invatamant se dobandeste prin concurs, acesta fiind principiul care se desprinde din interpretarea sistematica a Legii nr. 1/2011. (…)

Or, chiar daca dobandirea calitatii de titular in conditiile art. 253 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/2011 are caracter de exceptie, instituirea acestei exceptii trebuie sa respecte normele si principiile constitutionale.

Insuficienta numarului de cadre didactice nu justifica denaturarea regimului juridic al unei institutii care are o configuratie bine definita prin lege si crearea unei modalitati ‘paralele’ de accedere la calitatea de titular in invatamantul preuniversitar, contrara derularii in conditii optime a procesului de invatamant in cadrul unui sistem national de invatamant predictibil si functionabil.

Curtea constata, totodata, ca normele criticate, in ansamblul reglementarii din care fac parte, configureaza o institutie cu un regim juridic confuz, care permite dobandirea calitatii de cadru didactic titular in alte conditii decat prin promovarea unui concurs. (…)

Respectarea acestor criterii impune ca notiunea de ‘titular’ in invatamant reglementata de Legea educatiei nationale nr. 1/2011 sa aiba un regim unic in ceea ce priveste accederea la statutul pe care il desemneaza.

Pe cale de consecinta, Curtea constata ca normele de lege criticate in prezenta cauza sunt discriminatorii, intrucat permit recunoasterea calitatii de titular in invatamantul preuniversitar intr-o alta modalitate decat concursul, la care sunt obligate sa se supuna toate celelalte persoane care vor sa acceada la posturile didactice ca titulari. De asemenea, notiunea de ‘viabilitate a postului/catedrei’, utilizata in textul de lege criticat, are un caracter vadit imprecis, in timp ce instituirea conditiei acordului consiliului de administratie al scolii deschide calea arbitrariului si subiectivismului in domeniu.In consecinta, prin reglementarea confuza, se creeaza dificultati in planul interpretarii si aplicarii.

Fata de cele expuse, Curtea constata ca dispozitiile art. 253 alin.(1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/2011 sunt neconstitutionale, incalcand prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie."

Gabriel Ispas, secretarul general adjunct al Ministerului Educatiei Nationale: Textul din lege este suspendat / Cine vrea sa intre in invatamant trebuie sa sustina examenul de titularizare si rezultatele pot determina titularizarea pentru fiecare an in parte

Gabriel Ispas

Gabriel Ispas

Foto: HotNews.ro

Contactat de HotNews.ro, Gabriel Ispas, secretarul general adjunct al Ministerului Educatiei Nationale, a declarat ca “de vreme ce Curtea Constitutionala a declarat acele articole ca fiind neconstitutionale, avem incepand de maine un termen de 45 de zile in care autoritatea legiuitoare, Parlamentul, poate sa puna in acord dispozitiile legii cu dispozitiile constitutionale. In aceasta perioada de 45 de zile, textul din lege este suspendat”.

Intrebat daca acum cadrele didactice netitulare care au obtinut cel putin nota 7 la concursul de titularizare in ultimii 6 ani trebuie sa sustina din nou examenul de titularizare pentru a ocupa un post, Gabriel Ispas a declarat: “Nu pot sa exprim un punct de vedere al Ministerului Educatiei, probabil va veni in cursul zilei de maine. Insa ca jurist pot sa spun ca la cald asta este solutia: cine vrea sa intre in invatamant trebuie sa sustina examenul de titularizare si rezultatele pot determina titularizarea pentru fiecare an in parte. Dar pozitia oficiala a Ministerului Educatiei va fi prezentata probabil maine”.

In acest moment, am luat act de publicarea deciziei Curtii Constitutionale. Decizia CCR este fara echivoc; avand in vedere principiul separatiei puterii in stat, in mod evident va fi pusa in aplicare decizia asa cum a fost ea motivata. (…) Ministerul Educatiei si sistemul de invatamant respecta deciziile pe care le emite CCR, insa pot sa-mi manifest surprinderea observand ca apar o serie de decizii de neconstitutionalitate in contextul in care, la momentul intrarii in vigoare a legii, CCR a considerat ca legea este constitutionala in ansamblul ei”, a continuat oficialul.

Intrebat care sunt celelalte decizii de neconstitutionalitate date pe textul initial al legii, Ispas a raspuns ca “au fost mai multe”. “Este surprinzator si o sa vedem in ce masura nu cream un cadru discriminatoriu, pentru ca aceasta prevedere s-a aplicat din 2011 pana acum fara nicio problema. Sunt generatii care au beneficiat de ea, ori acum nu se mai poate aplica. Este inegal pentru profesori aplicarea acestei masuri”, a sustinut secretarul general adjunct al Ministerului Educatiei Nationale.

Acesta a precizat ca “putem sa vorbim despre aplicarea pentru viitor a unei dispozitii. In momentul de fata, consideram ca decizia CCR nu retroactiveaza”.

Nu comentez decizia, sunt doar surprins ca nu a vazut Curtea acest lucru in momentul in care a analizat prima oara legea. Pentru ca motivatia principala este: un cadru discriminatoriu si o norma care produce confuzie. Ori confuzia este din 2011. Este regretabil ca printr-un text de lege valabil din 2011 profesorilor li se creeaza un orizont de asteptare, spulberat in mijlocul anului scolar”, a precizat Gabriel Ispas.

Pe scurt, despre titularizare

Profesorii care promoveaza examenul de titularizare si sunt angajati intr-o scoala pe perioada nedeterminata pot ramane definitiv in sistemul de invatamant, titulari; chiar daca li se restrange postul, inspectoratul trebuie sa le gaseasca un post in alta scoala, explica in sesiunile trecute fostul ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu.

Pentru ca un profesor sa se poata angaja intr-o scoala pe perioada nedeterminata, acesta trebuie sa participe la examenul de titularizare si sa obtina minimum nota 7 atat la proba scrisa, cat si la proba practica/inspectia speciala la clasa. Cadrele didactice care au luat note mai mici de 7, dar mai mari de 5 la titularizare, se pot angaja intr-o scoala ca suplinitori, pe perioada determinata.

Dar obtinerea notei 7 la titularizare nu garanteaza si obtinerea postului vizat de un profesor intr-o scoala, pentru ca repartizarea pe post se face in ordinea descrescatoare a mediilor, deci este titularizat cel cu nota cea mai mare. Pana la publicarea deciziei de catre Curtea Constitutionala, profesorii cu note peste 7 la titularizare, dar care nu au prins post in anul in care au dat examenul pentru ca notele concurentilor au fost mai mari, puteau sa foloseasca nota de la acel examen timp de 6 ani pentru a incerca sa se titularizeze intr-o scoala.

Citeste si: