Intreprinderile de insertie sociala vor beneficia de scutire de plata a impozitului pe profit, cu conditia ca cel putin 75 la suta din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit, dar si de facilitati din partea autoritatilor administratiei publice locale, potrivit unui proiect de lege al Ministerului Muncii, citat de Mediafax.

Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale (MMFPS) a pus vineri in dezbatere publica un proiect de Lege privind economia sociala, definita ca parte a sectorului economic, organizata independent de sectorul public, al carei scop este sa serveasca interesul general al comunitatii, cresterea gradului de ocupare a persoanelor apartinand grupurilor vulnerabile si producerea de bunuri si/sau prestarea de servicii.

Potrivit proiectului de act normativ, economia sociala are la baza initiativa privata, voluntara si solidara, cu un grad ridicat de autonomie si responsabilitate, precum si distribuirea limitata a profitului catre membrii asociati.

Obiectivele economiei sociale sunt: producerea de bunuri si/sau prestarea de servicii care contribuie la bunastarea comunitatii sau a membrilor acesteia, promovarea, cu prioritate, a unor activitati care pot genera sau asigura locuri de munca pentru incadrarea persoanelor apartinand grupurilor vulnerabile, dezvoltarea unor programe eficiente de formare dedicate persoanelor din grupurile vulnerabile, dezvoltarea serviciilor sociale pentru cresterea capacitatii de insertie pe piata muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile, implicarea indivizilor in dezvoltarea durabila a comunitatilor locale si dezvoltarea unei societati incluzive si a responsabilitatii sociale.

Initiatorii proiectului de lege au stabilit ca pot face parte din grupul vulnerabil: persoane cu dizabilitati fizice sau mentale, cele provenind din familii numeroase sau monoparentale, fara educatie sau pregatire profesionala, persoane toxico-dependente, dupa efectuarea tratamentului de dezintoxicare, victime ale violentei in familie, persoane afectate de boli care le influenteaza viata profesionala si sociala, imigranti, refugiati, beneficiari de ajutor social, varstnici, persoane care au depasit 50 de ani si nu beneficiaza de venitul minim garantat, oameni care traiesc in comunitati izolate, romi, victime ale traficului de persoane sau cetateni care sunt afectati de boli ocupationale, tineri peste 18 ani care parasesc sistemul institutionalizat de protectie a copilului, fosti detinuti, persoane fara adapost si someri de lunga durata.

Proiectul de act normativ prevede ca activitatile de economie sociala sunt realizate de intreprinderile sociale si de cele de insertie sociala, iar autoritatile administratiei publice centrale si locale vor trebui sa sprijine activitatile de economie sociala prin: includerea in strategiile judetene si locale de dezvoltare a unor masuri de sustinere a acestora, recunoasterea rolului acestor intreprinderi prin acordarea atestatului in domeniul economiei sociale, dar si a marcii sociale, prin dezvoltarea mecanismelor de sprijinire a lor, dar si prin promovarea si sustinerea dezvoltarii resurselor umane din domeniul economiei sociale.

De asemenea, autoritatile administratiei publice centrale si locale vor putea participa la activitati de economie sociala in parteneriat, dar si la infiintarea de centre de informare si consiliere in domeniul economiei sociale.

Pot fi recunoscute ca intreprinderi sociale societatile cooperative de gradul I, cooperativele de credit, asociatiile si fundatiile, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, casele de ajutor reciproc ale pensionarilor, orice alte categorii de persoane juridice.

Initiatorii proiectului de lege au stabilit ca statutul de intreprindere sociala se certifica prin acordarea unui atestat in domeniul economiei sociale, prin care se recunoaste contributia acestora la dezvoltarea domeniului economiei sociale.

Intreprinderea de insertie sociala trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: permanent, cel putin 30 la suta din personalul angajat sa apartina unor categorii de persoane din grupul vulnerabil; cel putin 50 la suta din valoarea profitului pentru dezvoltarea intreprinderii sociale sa fie reinvestita, iar activitatile desfasurate sa se incadreze in obiectivele planului judetean de dezvoltare.

Acest tip de intreprinderi vor avea obligatia sa asigure pentru persoanele angajate, care fac parte din grupurile vulnerabile, masuri de acompaniament social care sa asigure insertia profesionala.

"Masurile de acompaniament social pot fi: informarea, consilierea, accesul la formele de pregatire profesionala, adaptarea locului de munca la capacitatea persoanei, accesibilizarea locului de munca in functie de nevoile persoanelor si alte masuri care au scop sprijinirea insertiei sociale si profesionale a angajatilor", se arata in proiect.

Documentul mai prevede ca statutul de intreprindere de insertie sociala se certifica prin acordarea marcii sociale, care cuprinde certificatul care atesta statutul de intreprindere de insertie sociala, cu o valabilitate de trei ani de la data emiterii, precum si un element specific de identitate vizuala care se aplica obligatoriu asupra produselor realizate sau a documentelor care demonstreaza prestarea unui serviciu.

Aceste structuri vor putea fi finantate din surse publice si/sau private, nationale sau internationale, potrivit normelor juridice aplicabile fiecareia dintre categoriile din care fac parte sursele de finantare si vor fi scutite de la plata taxelor de autorizare la infiintare/reautorizare.

De asemenea, ele vor beneficia de scutire de plata a impozitului pe profit, cu conditia ca cel putin 75 la suta din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru restructurare sau pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau amenajarea locurilor de munca, in conditiile prevazute de Legea 571/2003 privind Codul fiscal.

Intreprinderile de insertie sociala vor putea beneficia de consiliere gratuita la constituire si/sau la dezvoltarea afacerii prin compartimentele de specialitate de la nivelul Agentiei Judetene de Ocuparea Fortei de Munca, dar si de masuri de sprijin, de natura ajutorului de stat, care vor fi aprobate prin acte specifice cu respectarea prevederilor comunitare si nationale in materie de ajutor de stat.

Printre facilitatile care vor putea fi acordate de autoritatile administratiei publice locale se numara: darea in folosinta gratuita a unor imobile aflate in domeniul public pentru desfasurarea activitatilor pentru care i-a fost acordata marca sociala, sprijin in promovarea produselor realizate si serviciilor prestate in comunitate, precum si in identificarea unor piete de desfacere a acestora, sprijin in promovarea turismului si activitatilor conexe acestuia prin valorificarea patrimoniului istoric si cultural local, acordarea de microcredite.

Fondurile necesare pentru acordarea facilitatilor se suporta din bugetul local, potrivit proiectului de lege.

Daca proiectul de act normativ va fi aprobat in forma actuala, luna mai a fiecarui an va fi "luna promovarii economiei sociale" si vor fi organizate diferite evenimente sau actiuni, iar in cadrul MMFPS se va infiinta un compartiment in cadrul Directiei de ocupare si salarizare, cu atributii in elaborarea politicilor si strategiilor in domeniu.

Totodata, in cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) se va infiinta un compartiment pentru economie sociala care va coordona si monitoriza activitatea agentiilor judetene in domeniul de economie sociala, precum si indrumarea metodologica ale acestora.

Pentru asigurarea implementarii politicilor, dezvoltarii si monitorizarii, la nivel judetean se vor organiza compartimente pentru economie sociala.

De asemenea, pentru asigurarea informatiilor necesare, corecte si complete cu privire la situatia si evolutia domeniului la nivel national, se infiinteaza Registrul unic de evidenta al intreprinderilor sociale, care va fi administrat de catre ANOFM.

ANOFM va incheia un protocol de colaborare cu Oficiul National al Registrului Comertului pentru schimbul de date intre cele doua institutii privind intreprinderile sociale existente in Romania.

Proiectul de lege va fi in dezbatere publica pana in 30 septembrie.