Aproape 75% din cifra de afaceri a companiilor mari si foare mari din industrie este realizata de filialele multinationalelor. Din totalul celor 34 de piete cat are industria in total (cf. CAEN), 25 au lideri companii cu capital strain. Din perspectiva exportului in Top 100 exportatori, care acopera circa 52 % din exporturile totale ale Romaniei, 96 de companii au capital majoritar strain.Si atunci, cand vorbim despre incurajarea exporturilor, pe cine incurajam de fapt? Cum relansam industria romaneasca pentru a iesi mai rapid din criza? Profesorul univ. dr. Cezar Mereuta, presedintele Centrului Roman de Modelare Economica, ofera 10 solutii concrete. Dar trebuie sa punem in dezbatere publica transparentizarea comertului exterior din Romania!, atrage atentia economistul roman.

"Din motive care nu tin de recomandarile UE, la un anume moment s-a scos o pozitie din bilanturile economice care ne ne mai lasa sa stim care este valoarea exporturilor pentru fiecare companie exportatoare. Noi avem circa 30.000 de exportatori romani cu un foarte mare grad de concentrare. Ei bine, din 1998, s-a scos din bilant acest lucru iar intreprinderile exportatoare au devenit secret de stat. Astfel ca atunci cand soliciti INS date privind exportatorii, Statistica iti furnizeaza top 100, top 200 sau ce doresti tu plus exportul total dar nu iti ofera date legate de exporturile individuale ale companiilor. Ce secret de stat ascunde acest lucru, cata vreme "Panorama", revista UE anuala are toti exportatorii UE cu nume, prenume si valoare? Forbes, la fel, ofera date complete. Pentru Romania este un secret de stat. Iar acest lucru are foarte multe implicatii. Stiind aceste date de pilda, puteam discuta ce se intampla cu cei de la coada clasamentului, ca sa poti vedea cum ii poti ajuta. Dar pentru asta trebuie sa pui pe site-ul MFP aceste date, asa cum face orice minister de Finante din strainatate", spune indignat profesorul Mereuta.

Analizand structura intreprinderilor mari si foarte mari din industrie constatam ca mai mult de 72 % din cifra de afaceri este realizata de filialele companiilor multinationale rezidente in Romania. Spre exemplificare, in Top 100 Romania un numar de 46 de companii reprezentau industria. Aceste companii cumulau 49,8 % din cifra de afaceri a topului. Repartitia pe structura a capitalului celor 46 de companii era urmatoarea:

  • 30 de companii cu capital majoritar strain acoperind 76,55 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100
  • 3 companii cu capital majoritar privat romanesc, acoperind 3,87 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100
  • 13 companii cu capital majoritar de stat acoperind 19,58 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100

"Constatam prezenta decisiva, din punct de vedere al deciziilor in mediul de afaceri si al performantei economice, a companiilor cu capital majoritar strain", spune profesorul Mereuta.

Industria are in total 34 de piete clasificate (CAEN Rev. 2 cu 2 cifre). Dintre acestea:

  • 25 piete, adica 73,4 % au liderii companii cu capital majoritar strain
  • 21 piete, adica 61,8 % au 2 companii din Top 3 cu capital majoritar strain
  • 15 piete, adica 44,11 % au Top 3 format integral din companii cu capital majoritar strain.

Din perspectiva exportului in Top 100 exportatori, care acopera circa 52 % din exporturile totale ale Romaniei, 96 de companii au capital majoritar strain.

  • "Primul obiectiv in crearea intreprinderilor romanesti mijlocii, mari si foarte mari este identificarea gradelor de accesibilitate a pietelor din perspectiva investitorilor, respectiv a barierelor de intrare pe piata. Un studiu de referinta, utilizand metodologia romaneasca de identificare a oportunitatilor avizata atat de comunitatea academica romana cat si de cea internationala, referitoare la industria prelucratoare a identificat 8 industrii care raspund la intrebarile: In ce sectoare capitalul romanesc trebuie sa investeasca? Care sunt sectoarele cu minime bariere de intrare din punct de vedere al concurentei si attractive din punct de vedere a profitabilitatii care pot sprijini o crestere economica? Acestea sunt: industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini, utilaje si instalatii, textila, alimentara, pielarie, echipamente electrice, constructii nemetalice, farmaceutice, alte activitate industriale", explica Cezar Mereuta

Citeste si: Multinationalele din Romania: cati salariati lucreaza, cum sunt distribuite pe industrii si tari de provenienta si care e valoarea adaugata bruta

Acestea sunt, din cele 34 de piete clasificate (CAEN Rev. 2 - 2 cifre) ale industriei, cele 8 care sunt incadrate in clasele A si A-, prezentand oportunitati clare de investitii. Alte 5 piete corespund oportunitatilor reduse, iar celelalte 11 unor oportunitati moderate.

"Din cele 8 piete, numai una are gradul de acoperire al importurilor prin exporturi supraunitar. Deficitul comercial cumulat al celor 8 piete reprezinta 75,5 % din deficitul comercial global al exporturilor de bunuri al Romaniei in anul 2011.

Oportunitatea crearii de capacitati de productiei in aceste 8 sectoare este fara echivoc", explica profesorul Mereuta.

Cele zece masuri necesare pentru relansarea capitalului autohton sunt, in opinia profesorului roman:

1. Crearea de capacitati de productie in aceste 8 sectoare

2. Elaborarea modelului de finantare a crearii de companii romanesti mijlocii, mari si foarte mari in industria prelucratoare

3. Promovarea parteneriatului public-privat in scopul crearii unor companii romanesti puternice si masuri de sprijinire a companiilor romanesti mijlocii, mari si foarte mari:

4. Imbunatatirea cooperarii dintre companiile multinationale si companiile romanesti semnificative

5. Legea holdingurilor - in scopul cresterii puterii de negociere a companiilor romanesti pe pietele externe.

6. Elaborarea strategiei de export pentru companiile romanesti la orizont 2020.

7. Branding si internationalizare pentru companiile romanesti prin urmatoarele modalitati principale:

organizarea unei campanii de constientizare a firmelor romanesti in privinta detinerii unor branduri puternice si organizarea unor programe de pregatire, identificarea produselor romanesti ce detin caracteristici distinctive sau ofera beneficii deosebite consumatorilor sustinerea si dezvoltarea la nivel international a brandurilor romanesti ce au avut succes pe piata din Romania si care au potential de internationalizare.

8. Extinderea companiilor romanesti in strainatate. Crearea companiilor transnationale romanesti

9. Cresterea ponderii cheltuielilor de cercetare - dezvoltare in PIB si realizarea in Romania prin cofinantare europeana a unui institut de cercetare in industria farmaceutica

10. Dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii in mediu rural, in scopul procesarii produselor agricole. Masuri guvernamentale pentru stimularea crearii acestor intreprinderi.

Referitor la cifra de afaceri din industria romanesca:

64,70 % era realizata de intreprinderile mari si foarte mari (peste 250 salariati)

19,60 % era realizata de intreprinderile mijlocii (50 - 249 salariati)

15,70 % era realizata de intreprinderile mici si microintreprinderi

Referindu-ne la valoarea adaugata la costul factorilor:

69,00 % era realizata de intreprinderile mari si foarte mari (peste 250 salariati)

18,45 % era realizata de intreprinderile mijlocii (50 - 249 salariati)

12,55 % era realizata de intreprinderile mici si microintreprinderi

Referindu-ne la valoarea exporturilor directe:

79,61 % era realizata de intreprinderile mari si foarte mari (peste 250 salariati)

16,20 % era realizata de intreprinderile mijlocii (50 - 249 salariati)

4,19 % era realizata de intreprinderile mici si microintreprinderi

Analizand structura intreprinderilor mari si foarte mari din industrie constatam ca mai mult de 72 % din cifra de afaceri este realizata de filialele companiilor multinationale rezidente in Romania. Spre exemplificare, in Top 100 Romania un numar de 46 de companii reprezentau industria. Aceste companii cumulau 49,8 % din cifra de afaceri a topului.

Repartitia pe structura a capitalului celor 46 de companii era urmatoarea:

  • 30 de companii cu capital majoritar strain acoperind 76,55 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100
  • 3 companii cu capital majoritar privat romanesc, acoperind 3,87 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100
  • 13 companii cu capital majoritar de stat acoperind 19,58 % din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top 100

Constatam prezenta decisiva, din punct de vedere al deciziilor in mediul de afaceri si al performantei economice, a companiilor cu capital majoritar strain.

Mai mult, analiza celor 34 de piete clasificate (CAEN Rev. 2 cu 2 cifre) a evidentiat ca:

  •  25 piete, adica 73,4 % au liderii companii cu capital majoritar strain
  • 21 piete, adica 61,8 % au 2 companii din Top 3 cu capital majoritar strain
  • 15 piete, adica 44,11 % au Top 3 format integral din companii cu capital majoritar strain.

Din perspectiva exportului in Top 100 exportatori, care acopera circa 52 % din exporturile totale ale Romaniei, 96 de companii au capital majoritar strain !

"De asemenea, recomandam analiza de structura a IMM-urilor din comert si servicii de piata. In prezent Romania nu indeplineste criteriul de convergenta cu UE care consta in valoarea raportului dintre cifra de afaceri a intreprinderilor din comertul cu ridicata si amanuntul si cifra de afaceri totala din comert si servicii de piata de 05 - 0,55. In Romania, valoarea acestui indicator este de 0,64, ceea ce indica faptul ca inca dupa 20 de ani de la Revolutie, crearea de IMM-uri in activitatile de servicii prestate intreprinderilor si pentru populatie este nesatisfacatoare, aceasta devenind o prioritate in perioada actuala", mai spune profesorul Mereuta